• Code

T.52648

• Aantal ECTS credits

Het schrijven van een onderzoeksplan.

Toetsvorm Werkstuk/Report/Bericht (W)

Toetscriteria

Inhoudelijke criteria:

Inleiding

• De praktijkvragen en opgaven worden in een bredere maatschappelijke samenhang gedefinieerd, geanalyseerd en weloverwogen en zelfstandig bekeken vanuit complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk;
  • Schets van krachtenveld met verschillende belangen en vragen van verschillende stakeholders worden in de context geplaatst incl. expliciete koppeling met het vraagstuk;
  • De onderzoeksvraag is (klinisch en) maatschappelijk relevant, origineel en heeft zijn oorsprong in de dagelijkse praktijk.

Argumentatie en analyse

• Ontwikkelt een logische argumentatiestructuur met argumenten op basis van de praktijk en nationale en internationale wetenschappelijke (vak)publicaties.
  • Aan de hand van zorgvuldig en systematisch gezochte recente wetenschappelijke en praktijkgerichte (vak)literatuur wordt de “state of the art” in kaart gebracht en de actualiteit van het vraagstuk verkend.
  • Theorieën en/of modellen worden op basis van heldere analyses weloverwogen en genuanceerd meegenomen en deze analyse doet recht aan de complexiteit van het maatschappelijk relevante vraagstuk.

Methoden

• De gekozen onderzoeksmethode is passend bij de vraagstelling: De student geeft antwoord op de vraag waarom de gekozen methode de meest geschikte is voor dit onderzoek. 10 - Er is een bruikbaar en kwalitatief hoogwaardig onderzoeksinstrument ontwikkeld c.q. gekozen.
  • De ontwikkelfases van het instrument zijn beschreven en voorzien van minimaal een literatuurverwijzing.
  • De voorgenomen inhoudelijke dataanalyse is duidelijk beschreven en passend bij de gekozen manier van data-verzameling. De uitleg is voorzien van minimaal een literatuurverwijzing.

NB. Kwantitatief onderzoekdesign: in het plan worden de voorgenomen toetsen uitgelegd en beschreven; kwalitatief onderzoekdesign: de stappen van data-analyse worden beschreven alsook vanuit welk aanpak er wordt gewerkt.

• Methodologische kwaliteit: De wijze waarop de kwaliteit van het onderzoek wordt gewaarborgd is op een heldere manier beschreven.
  • Ethische verantwoording: Beschrijving van de waarborging van de ethische aspecten van het onderzoek inclusief literatuurverwijzing. Er is een informed consent in de bijlage aanwezig. Het is duidelijk dat de organisatie c.q. de opdrachtgever toestemming heeft verleend voor het onderzoek.