Evidence Based Practice 2

  • Code

    L.18503

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    4

De module EBP 2, het maken van je onderzoeksplan, is een vervolg op de module EBP 1 uit het 1e jaar en dient als voorbereiding voor de meesterproef. Voorwaarde voor het volgen van deze module is het met een voldoende afgesloten hebben van module EBP 1. 

Competenties

  • AGZ.ANP.C1: Klinisch handelen
  • AGZ.ANP.C4: Organisatie
  • AGZ.ANP.C6: Kennis en wetenschap

Leerdoelen

Het hoofddoel van de EBP leerlijn is om door middel van onderzoek een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van het beroepsdomein/ de instelling waar men werkzaam is als verpleegkundig specialist. Om dat hoofddoel te bereiken wordt in EBP2 gewerkt aan het schrijven van een onderzoeksplan, waarbij de volgende doelen zijn gesteld:

De masterstudent kan:

1.Zelfstandig een vraagstuk uit de beroepspraktijk, waarvan het probleem niet duidelijk omschreven is en waarop geen standaardprocedures van toepassing zijn, vertalen naar een onderzoeksvraag;

2. Methoden en technieken van onderzoek toepassen, zoals geleerd in EBP 1, en beoordelen op geschiktheid en bruikbaarheid in het eigen onderzoeksplan en dat van medestudenten;

3. Constructief en actief participeren in de werkgroep en concrete feedback geven aan medestudenten;

4. (Relatief) zelfstandig een geschikte onderzoeksopzet ontwerpen, passend bij de gekozen probleemstelling voor het onderzoek, waarin aandacht voor:

            a. de gehanteerde zoekstrategie naar relevante, actuele, wetenschappelijke literatuur

            b. een theoretisch kader op basis van actuele wetenschappelijke inzichten;

            c. het formuleren van een of meerdere onderzoeksvragen;

            d. een passend onderzoeksdesign, waarin de vraagstelling expliciet geoperationaliseerd is in de

              dataverzamelingsmethode;

              e. een beschrijving van het onderzoeksveld en onderzoekspopulatie (in - en exclusiecriteria) ;

              f. methodologische kwaliteit en ethische verantwoording;

              g. methode voor kwalitatieve en/of kwantitatieve data-analyse;

              h. de APA-style.

5. Zelfstandig (inter) nationale methodologische literatuur raadplegen en deze toepassen in het onderzoeksdesign en verantwoorden;

6. Het onderzoeksplan presenteren en verdedigen;

Werkvorm