Practice Based Learning 2 (PBL2)

  • Code

    L.21771

  • Studiebelastingsuren

    42

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    2

PBL is een belangrijk onderdeel van het eerste studiejaar van het TP- onderwijs en bestaat uit PBL1, 2 en 3. PBL staat voor Practice-Based Learning, ofwel leren dat op de praktijk gebaseerd is. De TP-beroepspraktijk of de praktische toepassing van psychologische thema’s of theorieën staat binnen PBL centraal. 

PBL2 bestaat uit drie onderdelen: 

  • Praktische uitwerking en verdieping van kennis over Gedrag & Technologie: er ligt een directe relatie tussen PBL2 en de theoretische basis over met name user-centered design en persuasion die in dit kwartiel in colleges van Inleiding in Gedrag & Technologie wordt aangeboden. 
  • Professionele Ontwikkeling: je werkt aan een aantal algemene competenties zoals sociaal-communicatief-handelen (= incl. samenwerken), ICT-geletterdheid en methodisch en reflectief denken en handelen. Een overzicht van alle algemene competenties van de TP-opleiding is te vinden in bijlage 1. Daarnaast speelt onderzoekend vermogen een belangrijke rol waarbij je leert kritisch en nieuwsgierig te zijn.
  • Schriftelijke Communicatie: dit vormt de basis voor veel andere onderdelen van de opleiding en uiteraard voor alle beroepen waarvoor TP opleidt. Alle informatie over Schriftelijke Communicatie vind je terug in een aparte modulehandleiding. 

Competenties

  • AMA.TP AC11: Proactief en ondernemend handelen
  • AMA.TP AC2: Probleemgericht werken
  • AMA.TP AC3: Methodisch en reflectief denken en handelen
  • AMA.TP AC5: Kritisch denken (= onderdeel van onderzoekend vermogen)
  • AMA.TP AC6: Sociaal communicatief handelen
  • AMA.TP AC9: ICT-geletterdheid

Leerdoelen

De kern van deze module gaat over Gedrag en Technologie. 

Na het volgen van deze module kan de student: 

  • Op basis van een casus/probleemsituatie een user-centered designcyclus doorlopen waarbij er vereisten worden opgesteld, ontwerpideeën worden uitgewerkt, een ontwerp wordt uitgewerkt tot prototype, en het prototype wordt geëvalueerd. 

  • Een logboek over de gemaakte stappen vanuit de user-centered designcyclus bijhouden waarin vereisten concreet worden gemaakt, een user-persona wordt gemaakt, ontwerpideeën worden geschetst, een prototype wordt weergegeven en wordt geëvalueerd. 

  • Een eindpresentatie geven waarin de doorlopen stappen van het user-centered designproces worden toegelicht, en het prototype en de verbeterstappen aan de hand van de evaluatie worden gepresenteerd. 

Daarnaast werkt de student aan zijn eigen Professionele Ontwikkeling 

Na het volgen van deze module kan de student: 

• mondeling en schriftelijk communiceren; 
• samenwerken met medestudenten; 
• realistische doelen stellen en planmatig handelen; 
• reflecteren op zijn eigen handelen; 

De doelen van Schriftelijke Communicatie lees je in de modulehandleiding PBL2/Schriftelijke Communicatie. 

Werkvorm