Organisatie- en Cultuur Analyse

  • Code

    L.28063

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1

Om een wendbare organisatiestrategie te kunnen ondersteunen en waarde te kunnen toevoegen, ben je als TP-professional in staat om continu een rol te spelen in het identificeren, bouwen van organisatiemogelijkheden en veranderingen te implementeren. Je levert bijvoorbeeld een bijdrage aan nieuwe, meer flexibele manieren van organiseren die medewerkers uitdagen tot pro-activiteit, flexibiliteit, nieuwsgierigheid en zelfsturing. De bestaande cultuur van een organisatie speelt daarbij een belangrijke rol. Dan gaat het om waarden, normen, opvattingen maar ook gedragspraktijken die al dan niet bijdragen aan de gewenste koers van de organisatie en organisatieprestaties. Je krijgt kennis aangereikt over onder andere organisatieculturen, cultuurdiagnose, organisatiestructuur, organisatiedynamica, zelfsturing die je moet toepassen op een cultuurinterventie die je uitvoert in een organisatie. Tevens reflecteer je kritisch op verandervaardigheden en adequaat methodisch handelen (contracteren en feedback geven).

Competenties

  • AMA.TP AC3: Methodisch en reflectief denken en handelen

Leerdoelen

Je onderzoekt een organisatie op het gebied van strategie, structuur en cultuur. De cultuur-aspecten worden geanalyseerd met behulp van OCAI*. Het onderzoek en deze analyse vormen de basis voor adviezen voor eventuele organisatie- en cultuurveranderingen.

Werkvorm