Culturele sensitiviteit

  • Code

    L.29946

  • Studiebelastingsuren

    56

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    3

In het landelijk opleidingsprofiel Toegepaste psychologie (2018) wordt gesteld dat het thema inclusiviteit steeds belangrijker wordt voor ons vakgebied vanwege veranderingen in de maatschappelijke context. Dit heeft onder andere te maken met de invoering van de participatiewet. Iedereen die kan werken maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt, valt onder de Participatiewet. De wet moet ervoor zorgen dat meer mensen werk vinden, ook mensen met een arbeidsbeperking.

Inclusiviteit is als een van de speerpunten benoemd van het nieuwe opleidingsprofiel:

“Toegepaste Psychologie richt zich op de mens in al zijn verscheidenheid. Inclusiviteit is een belangrijke doelstelling; iedereen moet gelegenheid krijgen om mee te doen. Meer oog voor ieders kwaliteiten en minder nadruk op wat mensen scheidt, is een belangrijk uitgangspunt in onze pluriforme (netwerk)samenleving. Dit is voor Toegepaste Psychologie dus ook een belangrijk uitgangspunt. Wij leren onze studenten om sensitief te zijn zodat zij in de beroepspraktijk goed om kunnen gaan met verscheidenheid, ongeacht of deze te herleiden is tot sociale, culturele of gezondheidsfactoren. In de opleiding gaan reflectie op de eigen achtergrond en het eigen referentiekader samen met aandacht voor inclusiviteit”.

In het kader van deze module wordt ingegaan op het ontwikkelen van culturele sensitiviteit. Uitgangspunt vormt het model voor interculturele competentie van Deardorff. Deardorff definieert interculturele competentie als volgt:“Intercultural competence is the ability to develop targeted knowledge, skills and attitudes that lead to visible behaviour and communication that are both effective and appropriate in intercultural interactions.”

Aan de hand van dit model wordt in deze module ingegaan op attitude (respect, openheid en nieuwsgierigheid), kennis (van de eigen cultuur en van andere culturen) en vaardigheden (luisteren, observeren, interpreteren, analyseren, evalueren en relateren).

Competenties

  • AMA.TP AC8: Sensitief handelen
  • AMA.TP AC6: Sociaal communicatief handelen

Leerdoelen

  • De student heeft inzicht in de eigen socialisatie
  • De student heeft inzicht in de eigen attitude
  • De student kan een diepte-interview houden met iemand met een andere culturele achtergrond aan de hand van een interviewleidraad
  • De student kan gebruik maken van relevante literatuur om zich te verdiepen in de culturele achtergrond van de geinterviewde
  • De student kan een professionele visie verwoorden op het belang van interculturele competenties voor het beroep van de TP-er
  • De student kan leerdoelen formuleren op het gebied van interculturele competenties

Werkvorm