Personeelsselectie en Assessment

  • Code

    L.27231

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1

Assessments; ze zijn er in alle soorten, maten, samenstellingen, prijzen etc. Vrijwel elk bureau in werving&selectie, psychologisch advies, recruitment, loopbaanbegeleiding, studiekeuze etc. voorziet in eigen assessments en/of testen om de vraag van de klant zo goed mogelijk te bentwoorden

Maar: Wanneer kun je iets ook echt een assessment noemen, welke testonderdelen horen daarbij? Hoe kun je er zeker van zijn dat de ingezette testen ook daadwerkelijk de vraag van de klant beantwoorden zoals is bedoeld? Hoe voorkom je dat een kandidaat van een assessment onterecht wordt afgewezen door onbetrouwbare of invalide testen? Hoe zorg je ervoor dat je de resultaten op persoonlijkheidsvragenlijst, interview, rollenspel etc. juist worden geinterpreteerd en je tot een goed onderbouwd oordeel komt als professional?

Competenties

  • AMA.TP BC4: Toegepast Onderzoek

Leerdoelen

Moduleindicator 1 Je stelt de juiste en operationaliseerbare competenties vast bij de betreffende functie en benoemt de bijbehorende ontwikkelbaarheid.

Moduleindicator 2 Je baseert je beslissingen op basis van de geleerde literatuur over optimaliseren van betrouwbaarheid, validiteit en ethiek om zo de personele beslissingen te nemen die het beste aan deze aspecten voldoen 

Moduleindicator 3 Je maakt een keuze uit diverse assessment instrumenten zoals de online instrumenten en simulaties om de vraag van de opdrachtgever zo valide mogelijk te beantwoorden 

Moduleindicator 4 Je beoordeelt een rollenspel van een assessment aan de hand van de ORCWE/WAKKER of een ander soortgelijke observatie en beoordelingsmethode om zo de meest valide beoordeling te krijgen 

Moduleindicator 5 Je combineert assessmentuitslagen tot een eindscore en een samenhangende adviesrapportage

Werkvorm