Ontwikkelingspsychologie

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

4

De module Ontwikkelingspsychologie gaat over de normale ontwikkeling van de mens vanaf de conceptie tot aan de dood. Er wordt gekeken naar de wisselwerking tussen de mens in ontwikkeling en zijn of haar opvoedingsmilieu. Deze mens beweegt zich in diverse opvoedingsmilieus en zal uiteindelijk zijn eigen milieus en leeromgeving kiezen. Het zwaartepunt wordt in de module gelegd bij de periode van de eerste 25 levensjaren (omdat hier de basis wordt gelegd voor de persoonlijkheidsontwikkeling) en bij de periode van de oudere mens tot aan de dood (gezien het aandeel van deze doelgroep binnen het werkveld van de TP’er). Voor de toegepaste psycholoog is het van belang dat hij of zij enerzijds kennis van leeftijdsspecifieke basiskennis vergaart en anderzijds zicht krijgt op risico’s en beschermingsfactoren voor de opvoeding en in de ontwikkelingsbedreigende situaties.

Competenties

• AMA.TP AC10: Brede professionalisering
  • AMA.TP AC2: Probleemgericht werken
  • AMA.TP AC5: Kritisch denken (= onderdeel van onderzoekend vermogen)
  • AMA.TP AC6: Sociaal communicatief handelen
  • AMA.TP AC8: Sensitief handelen
  • AMA.TP AC9: ICT-geletterdheid

Na het volgen van deze module heeft de student:
- kennis van en inzicht in het verloop van de ontwikkeling vanaf de conceptie tot aan de geboorte
- kennis van en inzicht in het verloop van de ontwikkeling vanaf de geboorte tot de leeftijd van 6 maanden.
- kennis van en inzicht in het verloop van de ontwikkeling van 6 maanden tot 2 jaar.
- kennis van en inzicht in het verloop van de ontwikkeling van 2 tot 4 jaar.
- kennis van en inzicht in het verloop van de ontwikkeling van het schoolkind (4-12 jaar)
- kennis van en inzicht in het verloop van de ontwikkeling tijdens de adolescentieperiode
- kennis van en inzicht in het verloop van de ontwikkeling tijdens de jongvolwassenheid
- kennis van en inzicht in het verloop van de ontwikkeling van de rijpere volwassene
- kennis van en inzicht in het verloop van de ontwikkeling van de oudere volwassene.
- kennis van en inzicht in het proces rondom de dood.

Werkvorm

Code Naam