Verbreding en verdieping in de gezondheidspsychologie

• Code

L.24190

• Studiebelastingsuren

• Taal

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 3

Anamnese betekent ‘het ophalen van herinneringen’ en verwijst binnen de (psychologische) hulpverlening naar een gesprek waarin een cliënt iets over zijn medische, psychische en sociale voorgeschiedenis vertelt. De uitvoering van een anamnestisch interview is een veelgebruikt middel om op een systematische manier informatie te verzamelen die een bijdrage levert aan de probleeminventarisatie en probleemverheldering. Deze informatie dient vervolgens voor de (psychologisch) hulpverlener als een basis voor de interventiekeuze en het behandelplan. In deze module werk je verder aan de ontwikkeling van je anamnestische vaardigheden en past deze zelf in de praktijk toe. Aanvullend verwerk je de verkregen informatie en maak je een koppeling tussen klinische praktijk en (interculturele) wetenschappelijke bronnen. Uiteindelijk leer je opgedane kennis te delen met inhoudsdeskundige mensen in de vorm van een referaat.

Competenties

• AMA.TP BC1: Professionele Gespreksvoering en Training (PGT)
  • AMA.TP BC4: Praktijkgericht Onderzoek (PRO)

Leerdoelen

1. D.m.v.een anamnestisch interview neem je een intakegesprek af bij een persoon (‘cliënt’) met een psychisch, somatisch, neurologisch of sociaal probleem dat gerelateerd is aan de gezondheidszorg, om informatie te vergaren die een bijdrage levert als basis voor de totstandkoming van een probleemverheldering.

2. Je zoekt relevante literatuur door adequate (o.a. Engelstalige) bronnen te raadplegen, waarmee je de informatie uit de anamnese koppelt aan de theorie van het mental health model om de cliëntgegevens in een breder kader te kunnen plaatsen.

3. Om de situatie van de cliënt nauwkeurig in kaart te brengen schrijf je een anamneseverslag waarbij je de informatie van het intakegesprek puntsgewijs uitwerkt en onderbouwt met de opgezochte bronnen. De bronnen zijn relevant voor de problematiek van de cliënt en hebben een wetenschappelijk karakter. Op basis van één van de bronnen wordt een vergelijking gemaakt met de aanpak / benadering binnen een andere cultuur m.b.t. de informatie uit de anamnese. Er moeten minimaal 5 bronnen verwerkt zijn uit wetenschappelijke boeken of peer reviewed journals.

4. In het referaat formuleer je een hypothese t.a.v. de preventiemogelijkheden en een advies over behandeling en nazorg / leefstijl om het mental health model te illustreren.

5. Je houdt een referaat voor collega’s en/of inhoudelijk deskundigen met digitale ondersteuning om de kennis die je uit anamnese en literatuur hebt opgedaan met elkaar te delen.

Werkvorm