Professionele gespreksvoering en training 2a: adviseren en trainen (PGT2)

  • Code

    L.22758

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1, 2

In het landelijk opleidingsprofiel TP zijn de competenties vastgelegd die een afgestudeerde TP'er moet beheersen. Het kunnen beïnvloeden van gedrag van cliënten is hiervan een onderdeel. Eén van de interventies passende hierbij is het “ontwerpen en uitvoeren van een training”; coachen/begeleiden van individuen en groepen bij veranderingsprocessen, keuzevraagstukken, relatievraagstukken en verwerkingsproblematiek. Een training wordt in deze context dus ingezet als begeleidingstechniek met als doel het veranderen van het gedrag van groepen cliënten.

Er komen verschillende professionele rollen aan bod a.d.h.v. het PAR (Professioneel Analytisch Rolmodel) model. Er wordt vervolgens ingegaan op de rol van adviseur en de rol van trainer. Je leert ten eerste hoe je de vraag van een opdrachtgever helder krijgt voor de inhoud van een training. Daarna leer je hoe je een training ontwerpt en hoe je een deel van een training verzorgt/uitvoert. Je sluit af met een set van aanbevelingen voor de klant op basis van een evaluatie van de verzorgde training. In deze module, die loopt in kwartiel 1 en 2, maak je kennis met de rollen adviseur en trainer. In de hierop volgende module PGT 2b gaan we de rol van coach verder uitwerken. Tijdens je verdere studie kun je kiezen voor verdieping van deze rollen, afhankelijk van welke hoofdstroom en minor je kiest.

Competenties

  • AMA.TP AC1: Creatief handelen in complexe situaties
  • AMA.TP AC3: Methodisch en reflectief denken en handelen
  • AMA.TP AC6: Sociaal communicatief handelen
  • AMA.TP AC8: Sensitief handelen
  • AMA.TP BC1: Professionele Gespreksvoering en Training (PGT)

Leerdoelen

Adviesvaardigheden:  
1. De vraag c.q. het probleem verhelderen en concretiseren  
2. Terugkoppeling van de opbrengst en advies over mogelijk vervolgtraject  

Trainersvaardigheden:  
3. Verzorgen van een trainingsonderdeel (assessment)   

Verslag:  
4. Opzet van de gehele training én een uitgewerkt draaiboek van het uit te voeren trainingsonderdeel                   
5. Evaluatie van trainingsonderdeel  én reflectie op de rol van adviseur en de rol van trainer 

Werkvorm