Human-centered design: inspiration

  • Code

    L.24413

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Kwartiel van uitvoering

    1, 3

Hoe nemen mensen iets waar? Hoe verwerken mensen informatie? Deze kennis, over het cognitieve, perceptuele en motorische apparaat van de mens, ga je leren en ook toepassen in het ontwerpproces waarin de mens als gebruiker centraal staat. In deze module word je ook geïntroduceerd in het Human-Centered Design-proces, ofwel de inspiratie fase waarin de analyse van het probleem en het onderzoek naar de gebruikers (zijn/haar karakteristieken en kenmerken) en het toepassen van Human Factors aan bod komen in het gehele proces. Door deze aanpak waar de gebruiker centraal staat, leer je gebruikersgerichte oplossingen te ontwerpen voor problemen.

Competenties

  • AMA.TP BC2: Diagnostisch Onderzoek (DO)
  • AMA.TP BC3: Science
  • Technology
  • Engineering & Mathematics (STEM)
  • AMA.TP BC4: Praktijkgericht Onderzoek (PRO)
  • AMA.TP AC1: Creatief handelen in complexe situaties
  • AMA.TP AC2: Probleemgericht werken
  • AMA.TP AC3: Methodisch en reflectief denken en handelen
  • AMA.TP AC5: Kritisch denken (= onderdeel van onderzoekend vermogen)

Leerdoelen

Module-indicator 1: Je analyseert een probleem vanuit de principes en de werkwijze van Human-Centered Design (cf. Inspiration, Ideation & Implementation by IDEO) om zo het probleem helder te krijgen.

Module-indicator 2: Je onderzoekt de algemene psychologische kenmerken van de gebruikersgroep die een rol speelt in een probleem en je brengt zo de toekomstige gebruikers van de oplossing dit probleem in kaart (data collection).

Module-indicator 3: Je levert een programma van eisen op basis van een gebruikersonderzoek en hedendaagse theorieën en modellen uit de Cognitieve Psychologie. Je gaat op deze manier begrippen zoals Informatieverwerking, Perceptie en Geheugen toepassen op HCD.

Werkvorm