Praktijkgericht onderzoek 2 (PRO2)

• Code

L.22823

• Studiebelastingsuren

• Taal

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2

Bij de opleiding Toegepaste Psychologie wordt de student opgeleid tot onderzoekend professional. De leerlijn PRO draagt bij aan een onderzoekende houding. Daarnaast krijgt de TP’er steeds vaker de rol van mede-ontwerper van interventies, zoals (online) trainingen, applicaties en (technologische) hulpmiddelen, waarbij het doen van praktijkgericht onderzoek een essentiële rol vervult. Dat betekent dat de TP-professional in staat is zelf een gedegen praktijkgericht onderzoek op te zetten, uit te voeren en  te vertalen naar een innovatieve oplossing.

Bij PRO2 gaat de stduent aan de slag met een probleemanalyse. Ten eerste zal hij door middel van een kwantitatief onderzoek de omvang van het probleem in kaart brengen met een objectieve (gedrags)maat. Hij breidt zijn SPSS kennis uit en leert hypotheses te toetsen door middel van significantietoetsing (toetsende statistiek). Ten tweede voert hij een kwalitatief onderzoek uit door middel van semi-gestructureerde interviews, waarbij de oorzaak van het probleem in kaart gebracht wordt. Hij beschrijft zijn onderzoek in een onderzoeksrapport en in een elevator pitch laat de student zien dat hij in staat is een aanbeveling kort en krachtig te verwoorden.

Competenties

• AMA.TP BC4: Praktijkgericht Onderzoek (PRO)

Leerdoelen

• De student kan met behulp van SPSS statistische toetsen correct toepassen om verschilonderzoeksvragen te analyseren, te interpreteren en te beantwoorden (rapporteren).
  • De student kan met behulp van SPSS statistische toetsen correct toepassen om samenhang-onderzoeksvragen te analyseren, te interpreteren en te beantwoorden (rapporteren).

Portfolio:
Onderzoeksrapportage, bestaande uit inleiding, theoretisch kader, onderzoeksmethode, onderzoeksresultaten en conclusie, discussie en aanbevelingen. De student kan een aanbeveling kort en krachtig uiteenzetten in een elevator pitch

Werkvorm