Psychopathologie

  • Code

    L.22924

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    3, 4

In het dagelijkse leven wordt de psychologie vooral geassocieerd met het werkveld van de klinische psychologie. Hoewel veel psychologen werkzaam zijn in de gezondheidszorg, houden psychologen die buiten de gezondheidszorg werkzaam zijn zich ook op vele manieren en in vele functies bezig met menselijk gedrag. Voor toekomstig Toegepaste Psychologen is kennis van psychopathologie en van psychische stoornissen noodzakelijk, of je nu wel of niet in de gezondheidszorg gaat werken. Een psycholoog die op andere terreinen dan de gezondheidszorg werkt, wordt in de praktijk namelijk ook regelmatig aangesproken op kennis met betrekking tot psychische stoornissen. Een voorbeeld is het werkveld van loopbaanbegeleiding en studie-en beroepskeuzeadvisering. Als er sprake is van cliënten met gedrags- of psychische problematiek worden er bij voorkeur psychologen ingezet.

Het is daarom van belang dat elke Toegepaste Psycholoog een goede basiskennis heeft van de psychische stoornissen, weet welke stoornissen er kunnen zijn, wat de mogelijke verschijnselen zijn, wat een stoornis betekent voor iemand zijn persoonlijke leven en zijn omgeving en welke mogelijkheden er voor hulpverlening zijn.
In de module Psychopathologie wordt de volwassen psychopathologie behandeld. In deze module worden vragen beantwoord als: Hoe worden stoornissen gediagnosticeerd en geclassificeerd? Hoe vaak komen stoornissen voor en in welke verschijningsvormen? Wat zijn de oorzaken en welke behandelmogelijkheden zijn er? Bij de beantwoording van deze vragen wordt de DSM-V indeling aangehouden.

De literatuur moet zodanig bestudeerd worden dat deze op detailniveau gekend wordt. Uit ervaring is bekend dat hierdoor de basale kennis betreft psychopathologie later weer gemakkelijk opgezocht en herinnerd kan worden. Dit is van belang binnen de specialisaties, maar ook later zoals op stage. Vooral de stageplaatsen waarin de psychopathologie  een rol speelt, vragen om een parate kennis op dat gebied.
De kennis die bij deze module opgedaan wordt, geeft tevens een voorsprong als het gaat om de doorstroom naar de master Positieve psychologie van de Universiteit Twente.

Competenties

  • AMA.TP BC1: Professionele Gespreksvoering en Training (PGT)
  • AMA.TP BC2: Diagnostisch Onderzoek (DO)
  • AMA.TP BC3: Science
  • Technology
  • Engineering & Mathematics (STEM)
  • AMA.TP BC4: Praktijkgericht Onderzoek (PRO)

Leerdoelen

De kern van deze module gaat over het eigen maken van diagnostische criteria rondom verschillende klinische stoornissen, de achterliggende theorieën over het ontstaan en voortbestaan van de stoornissen en behandelvormen die bij de besproken stoornissen uitgevoerd kunnen worden.

Na het volgen van de module kan de student:

  • de verschijnselen en classificatie van de verschillende klinische stoornissen reproduceren
  • de genoemde epidemiologie en comorbiditeit in verband brengen met de behandelde stoornissen
  • de theorieën over oorzaken en in stand houden van de stoornissen benoemen en deze in verband brengen met de genoemde stoornissen
  • aangeven welke psychologische behandelvormen bij de besproken stoornissen inzetbaar zijn en beredeneren waarom een behandelvorm aansluit.

Werkvorm

Code Naam
HC Hoorcollege
T.55660 Psychopathologie