Diagnostisch onderzoek en interventie

  • Code

    L.24193

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    2, 4

Psychodiagnostisch onderzoek is een methode waarbij je op systematische en objectieve wijze informatie kunt verzamelen over je cliënt. We richten ons op de functionele diagnostiek. Deze informatie kan helpen inzicht te krijgen in problematiek, maar ook in de (soms begrensde) mogelijkheden van cliënten en je op deze manier helpen bij bijvoorbeeld het stelleProcedures rondom het inschrijven voor een specialisatie, stage en scriptie zijn te vinden op Blackboard via “My AMA > TP > Inschrijvenn van een diagnose, het opstellen van een interventieplan of het verklaren van problematiek. In deze module richt je je op empowerment, (ontwikkel)mogelijkheden en krachtgericht werken bij cliënten met bijvoorbeeld A&G en/of GGZ-problematiek, waarbij we op systematische en objectieve wijze informatie verzamelen om uiteindelijk een interventieplan te kunnen opstellen, zodat de cliënt op weg geholpen kan worden naar participatie en/of terugkeer in de maatschappij/werk/school/alledaags leven.

Competenties

  • AMA.TP BC2: Diagnostisch Onderzoek (DO)
  • AMA.TP BC1: Professionele Gespreksvoering en Training (PGT)

Leerdoelen

Module-indicator 1: Je inventariseert door middel van een intake/anamnesegesprek bij een ‘proefpersoon’ met bijvoorbeeld A&G/GGZ problematiek een hulpvraag, mogelijkheden, probleemgebieden en eventuele transdiagnostische factoren aan de hand van een krachtgerichte methodiek (bijvoorbeeld Krachtwerk (Wolf, 2017)), zodat je een psychodiagnostisch onderzoek kunt inrichten.

Module-indicator 2: Je formuleert aan de hand van de intake-informatie diagnostische onderzoeksvraagstellingen en -hypothesen en stelt een psychologisch onderzoeksplan op zodat je een ‘SWOT-analyse’ kunt maken van je proefpersoon. Je houdt hierbij tevens rekening met transdiagnostische factoren.

Module-indicator 3: Je schrijft een psychodiagnostisch onderzoeksrapport waarin de onderzoeksresultaten en gespreksinformatie beschreven en geïntegreerd worden en waarin conclusies beschreven en onderbouwd worden.

Module-indicator 4: Je stelt op basis van de resultaten uit een psychodiagnostisch onderzoek en de bevindingen naar aanleiding van de mondelinge terugkoppeling een interventieplan op, zodat de cliënt op weg geholpen kan worden naar participatie en/of terugkeer in de maatschappij/werk/school/alledaags leven.

Module-indicator 5: Je schrijft een cliëntcasus die is gebaseerd op en wordt ondersteund door middel van theorie en literatuur. Je speelt deze cliëntcasus uit in een cliëntsimulatie.

Module-indicator 6: Je schrijft een reflectieverslag waarin je reflecteert op jouw eigen ontwikkelproces gedurende module. Hierbij reflecteer je ook op de interculturele verschillen (in de breedste zin van het woord) die (mogelijk) hebben gespeeld binnen het traject en hoe deze het diagnostisch traject en de uitkomsten daarvan kunnen hebben beïnvloed.

Werkvorm