Science, Technology, Engineering and Mathematics 1 (STEM 1)

• Code

L.20853

• Studiebelastingsuren

• Taal

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3, 4

Technologie is overal om ons heen. Bewust en onbewust hebben wij er mee te maken en beïnvloedt het ons gedrag. Ook binnen de psychologie speelt technologie een grote rol en ontdekken we steeds vaker de mogelijkheden en de meerwaarde van technologie. Denk bijvoorbeeld aan ‘serious games’ en applicaties op je smartphone die gedrag monitoren. Niet alleen op het gebied van toepassing, maar ook op het gebied van onderzoek is er meer mogelijk door technologie. Al deze informatie (data) kan ons gedrag op een manier inzichtelijk maken die voorheen niet mogelijk was.

STEM is een onderwijsprogramma om studenten en docenten te trainen in het kunnen oplossen van problemen met behulp van kennis uit de wetenschap en het inzetten van technologie. STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics. Vrij vertaald is dit Wetenschap, Technologie, Programmeren en Wiskunde. In deze module maakt de student kennis met Computational Thinking; een denkwijze die je in staat stelt dagelijkse problemen/vraagstukken op zo'n manier op te delen dat een computer ze begrijpt. Daarnaast leert de student programmeren waardoor hij zelf een (eenvoudige) gecomputeriseerde adaptieve test (CAT) kan bouwen en de data hiervan kan visualiseren.

In het werkveld van de TP-professional uit de toegenomen invloed van technologie zich o.a. in het digitaliseren van de diagnostiek, het onderzoek door middel van ‘quantified self’ en de steeds bredere inzet van online interventies. Daarnaast stelt deze denkwijze TP'ers in staat te communiceren met STEM-experts wanneer er een meer geavanceerde applicatie gebouwd moet worden.

Competenties

• AMA.TP AC1: Creatief handelen in complexe situaties
  • AMA.TP AC2: Probleemgericht werken
  • AMA.TP AC3: Methodisch en reflectief denken en handelen
  • AMA.TP AC5: Kritisch denken (= onderdeel van onderzoekend vermogen)
  • AMA.TP AC9: ICT-geletterdheid
  • AMA.TP BC3: Science
  • Technology
  • Engineering & Mathematics (STEM)

Leerdoelen

Na afloop van deze module beschikt de student over:

Kennis:

• basiskennis van Computational Thinking

• basiskennis van programmeren.

Vaardigheid:

• basisvaardigheden in programmeren

Houding:

• een kritische en creatieve houding bij de keuzes die gemaakt moeten worden bij het ontwikkelen van de gecomputeriseerde adaptieve test (cAT)

• het vermogen problemen op een gestructureerde manier (via de methode van Computational Thinking) te benaderen

• een proactieve houding

• reflecterend vermogen