Toepassen van persoonlijkheidstheoretische modellen

  • Code

    L.24199

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1, 3

In deze module verdiep je je in de persoonlijkheidstheorieën. De persoonlijkheidstheoretische modellen maken een systematische analyse van gedrag mogelijk en bieden daarmee een verdieping van inzicht in oorzaken van gedrag. Je leert breder naar een klacht en problematiek te kijken dan alleen de diagnose. De analyses bieden daarmee een basis voor systematische programma’s voor preventie, behandeling en andere vormen van interventie.

Competenties

  • AMA.TP BC2: Diagnostisch Onderzoek (DO)
  • AMA.TP BC3: Science
  • Technology
  • Engineering & Mathematics (STEM)
  • AMA.TP BC4: Praktijkgericht Onderzoek (PRO)

Leerdoelen

Module-indicator 1:Je maakt een holistische analyse van een klacht/problem/gedrag (eigen of persoon uit de “omgeving”) zodat je inzicht krijgt oorzakelijke factoren, wisselwerking met omgevingsvariabelen en vicieuze cirkels die dit gedrag in stand houden. Hiermee kan je (samen met de cliënt) bepalen wat de mogelijke aangrijpingspunten voor interventie zijn en een gefundeerde keuze maken.

Module-indicator 2: Je maakt een SORC analyse van een klacht (eigen of persoon uit de “omgeving”) zodat je inzicht krijgt in factoren die de klacht uitlokken en bekrachtigingscontingenties dit klacht in stand houden. Hiermee kan je (samen met de cliënt) bepalen welke bekrachtigers het gedrag in stand houden en een interventieplan maken om deze bekrachtigingscontingenties te doorbreken.

Module-indicator 3: Je bepaalt jouw eigen cognitieve schema’s a.d.h.v. een schemavragenlijst (YSQ) waardoor je inzicht krijgt in de cognitieve schematheorie van Young. Je verdiept je in de theorie en inzicht hoe cognitieve schema’s werken door te reflecteren op de uitkomsten van de vragenlijst en een verslag te schrijven over de etiologie en de invloed van je cognitieve assumpties op je dagelijks functioneren.

Module-indicator 4: Je bepaalt jouw eigen ego-ontwikkelingsniveau a.d.h.v. de ZALC waardoor je inzicht krijgt in het ontwikkelingsmodel van Loevinger en hoe je deze ontwikkelingsniveaus bij mensen kan herkennen. Door het assessment plaatsen binnen alternatief psychodynamisch/ontwikkelingspsychologisch model verbreedt je de kennis en inzichten met betrekking tot de persoonlijkheidsontwikkeling naar bijvoorbeeld de ontwikkeling van behoeften, moraliteit, sociaal gedrag, objectrelaties, afweermechanismen. Hierdoor kan je motivatie achter het gedrag van mensen begrijpen en je interactie of interventie op afstemmen.

Werkvorm