Professionele gespreksvoering en training 2b: (PGT2b)

  • Code

    L.22948

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    3, 4

Als aankomend Toegepast Psycholoog zal je in je werk te maken krijgen met het begeleiden van mensen die vastgelopen zijn in een (werk)situatie of een keus in hun leven moeten maken. Deze module gaat over coachen als een bepaalde vorm en methodiek bij het begeleiden van een klant, cliënt of patiënt. In de module PGT 2 adviseren en trainen heb je kennis gemaakt met de beroepsrollen van de adviseur en de trainer. In deze module gaan we de rol van coach en vervolgens die van E-coach verder uitwerken.

We verstaan onder coachen: een vorm van begeleiden van een klant, gericht op specifiek geformuleerde doelen die samenhangen met verbetering of verandering in het (werk)gedrag. Het geformuleerde doel is gericht op een wenselijk resultaat in de toekomst. De rol van de coach daarbij is de klant te helpen nieuwe inzichten te krijgen over de ongewenste en gewenste situatie. Met deze nieuwe kijk op de (probleem)situatie gaat de coach vervolgens onderzoeken of de klant iets kan doen in de realiteit van zijn dagelijks leven om de gewenste situatie te realiseren. Bij het coachen maak je de klant bewust van wat hij denkt, voelt, en doet en bespreek je zijn mogelijkheden en beperkingen. Door gebruik te maken van bepaalde interventies wordt de klant aangespoord zelf in beweging te komen Je gesprekstechnieken bestaan uit veel open vragen en doorvragen gericht op acties van de klant.

Bij PGT 2 (E-) coaching beginnen we in kwartiel 3 met hoe een coachtraject eruitziet, welke houding een coach aan neemt, welke vaardigheden je in moet zetten en wat goede interventies zijn en op welk moment je deze het beste kunt toepassen. Wij maken daarbij gebruik van het coachmodel van Dalmeijer (2007).

Competenties

  • AMA.TP AC1: Creatief handelen in complexe situaties
  • AMA.TP AC11: Proactief en ondernemend handelen
  • AMA.TP AC3: Methodisch en reflectief denken en handelen
  • AMA.TP AC5: Kritisch denken (= onderdeel van onderzoekend vermogen)
  • AMA.TP AC6: Sociaal communicatief handelen
  • AMA.TP AC8: Sensitief handelen

Leerdoelen

De kern van deze module gaat over het leren voeren van een coachgesprek face-to-face, én over het leren toepassen van de basisprincipes van e-coaching.

Na het volgen van deze module kan de student:
• het coachgesprek voorbereiden
• (niet selectieve luistervaardigheden) aandacht gevend gedrag tonen
• (selectieve luistervaardigheden) verbaal gedrag tonen
• (regulerende vaardigheden) structurerend gedrag tonen
• coachende vaardigheden tonen
• digitale communicatie effectief zetten in verschillende situaties
• de mogelijkheden en beperkingen van online begeleiden beschrijven en weet wat dat voor zijn/haar werk als online begeleider/e-coach betekent;
• de algemene basisprincipes van e-coaching toepassen

Werkvorm