Persoonlijkheidsleer

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3

Een volwassen man loopt geconcentreerd op de stoep. Zijn aandacht is volledig gericht op de tegels. Hij mag van zichzelf de lijn tussen de stoeptegels niet aanraken.

Menselijk gedrag kan vele verschillende vormen aannemen. Soms is gedrag op het eerste oog goed en soms minder goed te beoordelen. In de hierboven genoemde casus van een volwassen man lijkt zijn gedrag op het eerste oog abnormaal. Psychologie is een wetenschappelijke benadering die het gedrag van de mens vanuit verschillende invalshoeken verklaart. Op grond van de complexiteit van menselijk gedrag is het niet verwonderlijk dat er uiteenlopende persoonlijkheidstheorieën bestaan om aspecten van gedrag grijpbaar te maken.  Zo zou het gedrag van onze casus verklaard kunnen worden vanuit zijn cognitieve overtuigingen of vanuit zijn leertheoretische ervaringen. Net zo goed kan zijn gedrag ook een uiting van de aanwezigheid van onbewuste innerlijke conflicten die hij in de kindheid heeft opgelopen. Dit zijn drie mogelijke persoonlijkheidstheorieën waarom de man geneigd is om niet op de lijnen tussen de tegels aan te raken. In de Nederlandse literatuur worden persoonlijkheidstheorieën ook wel aangeduid als ‘psychologische stromingen’. Iedere stroming met eigen verklaringen en methoden om het menselijk gedrag nader te bezien.

De module persoonlijkheidsleer richt zich op psychologische stromingen en is terug te vinden in het curriculum van een groot aantal opleidingen, zowel binnen als buiten de sociale wetenschappen. In deze module worden de vooraanstaande psychologische stromingen behandeld. De student wordt inzicht geven over hoe gedrag vanuit verschillende theoretische referentiekaders is te verklaren.

Competenties

• AMA.TP AC3: Methodisch en reflectief denken en handelen
  • AMA.TP AC5: Kritisch denken (= onderdeel van onderzoekend vermogen)

Leerdoelen