Inleiding Gedrag en Technologie

  • Code

    L.21182

  • Studiebelastingsuren

    56

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    2

In deze module wordt de aandacht gericht op de psychologie achter de technologie die tegenwoordig overal om ons heen is. Niet alleen in het dagelijks leven hebben wij constant te maken met technologie, ook in de zorg en de geestelijke gezondheidszorg wordt technologie steeds vaker toegepast bij o.a. het stellen van diagnoses, de behandeling en ondersteuning bij verschillende aandoeningen, en het bieden van zorg op afstand. 

Ook meten we via technologie steeds meer onze eigen dagelijkse activiteiten, prestaties en welzijn, of proberen we deze actief te beïnvloeden om beter te sporten, leren, ontspannen, of af te vallen. Denk aan technologie zoals Fibit, Polar, Strava, Geonaut, Garmin/TomTom, Headspace, verschillende games, en nog veel meer. 

Dit biedt nieuwe, interessante en lastige uitdagingen voor psychologen, die nu bezig moeten met de invloed van deze technologieën op hun cliënten. Denk aan game-verslaving, pesten via social-media, verhoogde gevoelens van angst en depressie door continue sociale vergelijking via Facebook en Instagram. Daarnaast ligt er ook een rol voor de psycholoog om deze technologie vorm te geven, met als doel de problemen die mensen ervaren, te verminderen. Denk aan het verbeteren van medische programma’s, verbetering van het ontwerp van leeromgevingen, websites, apps, en nog veel meer. Kennis vanuit de sociale psychologie en de cognitieve psychologie zorgt er nu al voor dat technologie effectiever en gebruiksvriendelijker wordt voor mensen. 

Bij het inzetten van (nieuwe) technologieën in het onderwijs kun je denken aan nieuwe vaardigheden die al in het basisonderwijs gegeven worden, zoals computational thinking (o.a. leren programmeren), maar ook de inzet van tablets en virtual classrooms. Door de recente veranderingen in de wereld mbt het Corona virus zien we nu des te meer de voordelen en de nadelen van onze huidige technologie. We waarderen dat we contact kunnen houden en informatie kunnen blijven delen, maar lopen ook vaker tegen de beperkingen, haperingen, en gebruiksonvriendelijkheid van deze technologie aan. We zien bijvoorbeeld dat de huidige technologie nog steeds niet daadwerkelijk face to face contact kan vervangen waardoor veel mensen het contact met hun omgeving en/of hulpverlening verliezen. Kortom, door de veranderende wereld vol met technologie ligt er een belangrijke taak voor de psycholoog om deze technologie te begrijpen en toepasbaar te maken voor mensen. 

Competenties

  • AMA.TP AC3: Methodisch en reflectief denken en handelen
  • AMA.TP AC5: Kritisch denken (= onderdeel van onderzoekend vermogen)

Leerdoelen

  • Je kan de Usability Design Cyclus beschrijven, je bent bekend met activiteiten die plaatsvinden in de verschillende fases. 
  • Je leert kennis & vaardigheden die nodig zijn in elke fase van het usability design proces: 
  • Je leert vereisten te verzamelen en concreet te maken 
  • Je leert om op basis van de vereisten een concetueel ontwerp te maken voor je technologische oplossing 
  • Je leert welk prototype je kan maken om zo je ontwerp te kunnen testen on- der gebruikers. 
  • Je leert hoe je een ontwerp kan evalueren en weloverwogen en onderbouwde beslissingen hierover kan maken. 
  • Je leert persuasive system design (het beïnvloeden van gedrag door technologie) te herkennen en te benoemen. 

Werkvorm