Inleiding Gezondheidspsychologie

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3

Binnen de gezondheidspsychologie wordt onderzoek gedaan naar en methoden toegepast op het gebied van de bevordering en het behoud van gezondheid, de preventie en behandeling van ziekte, het identificeren van (psychologische) factoren die bijdragen aan lichamelijke ziekte, de verbetering van gezondheidszorg en het formuleren van gezondheidsbeleid.
Typische werkzaamheden van Toegepast Psychologen in de rol van gezondheidspsycholoog zijn onder meer: de toepassing van psychologische theorieën en interventies om schadelijk gedrag voor de gezondheid te voorkomen of veranderen, het aanleren van gezond gedrag, de verbetering van de communicatie tussen gezondheidsprofessionals en patiënten, het uitvoeren van onderzoek naar (cognitieve) processen die gezond/ongezond gedrag bepalen en het bestuderen van de psychologische gevolgen van acute en chronische ziekten op de kwaliteit van leven en op patiënten en hun naasten.

Deze module combineert de theoretische uitgangspunten over gezond/ongezond gedrag, en verschillende aspecten van onderzoek op het gebied van de gezondheidspsychologie met de praktijk.

Competenties

• AMA.TP AC10: Brede professionalisering
  • AMA.TP AC5: Kritisch denken (= onderdeel van onderzoekend vermogen)

De kern van deze module gaat over de basis van de gezondheidspsychologie.

Na het volgen van deze module kan de student van de volgende onderwerpen de belangrijkste aspecten onderscheiden en benoemen:

• Wat is gezondheid?
  • De sociale verschillen in ziekte en gezondheid.
  • Ongezond gedrag.
  • Gezond gedrag.
  • Modellen voor het voorspellen van gezondheidsgedrag.
  • Het verkleinen van het risico op ziekte: individuele aanpak.
  • De populatiebenadering van de volksgezondheid.
  • De theorie van stress, gezondheid en ziekte.
  • De invloed van ziekte op de kwaliteit van leven.
  • De gevolgen van ziek zijn voor patiënten en hun gezin.
  • Het verbeteren van de gezondheid en de kwaliteit van leven.

In combinatie met PBL kan de student:

• Gezondheidspsychologische kennis toepassen op een fictieve en feitelijk praktijkcasus gericht op individuen of de volksgezondheid.
  • Volgens een evidence  based protocol een gezondheidspsychologische interventie ontwikkelen, uitvoeren en evalueren.

Werkvorm