Diagnostisch Onderzoek

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2

Eén van de beroepsspecifieke competenties van de Toegepast Psycholoog is het uitvoeren van diagnostisch onderzoek. Maar wat is nu eigenlijk diagnostiek en wat is psychodiagnostisch onderzoek? Wat is de waarde van psychodiagnostisch onderzoek en welke uitspraken kunnen er worden gedaan op basis van testuitslagen?
In de leerlijn Diagnostisch Onderzoek krijgt de student antwoord op deze vragen. Deze module vormt een kennismaking met de diagnostische praktijk en het psychodiagnostisch onderzoek. Na een inleidend theoriegedeelte, wordt er gewerkt met afgebakende cases, waarbij de student theoretische kennis in de praktijk kan brengen. Tijdens de gehele opleiding, zullen de diagnostische cyclus en het Hypothese Toetsend Model (HTM) centraal staan.

Competenties

• AMA.TP AC2: Probleemgericht werken
  • AMA.TP AC3: Methodisch en reflectief denken en handelen
  • AMA.TP AC5: Kritisch denken (= onderdeel van onderzoekend vermogen)
  • AMA.TP AC6: Sociaal communicatief handelen
  • AMA.TP AC8: Sensitief handelen
  • AMA.TP BC2: Diagnostisch Onderzoek (DO)

Na het volgen van deze module heeft de student kennis van:
o theorie over psychodiagnostiek:
o de stappen in de diagnostische cyclus (intake en probleemanalyse; contextkennis; hypothesetoetsend model en instrumentkeuze; testafname, meting en scoring; verwerking en interpretatie van onderzoeksgegevens; rapporteren en adviseren).

Bovenstaande kennis is voorwaardelijk, om de volgende vaardigheden te bereiken:
o toepassen van het hypothese toetsend model op de cliënt;
o uitvoeren van het psychodiagnostisch onderzoek;
o adequaat observeren tijdens het psychodiagnostisch onderzoek, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen waarnemen en interpreteren;
o meten en scoren met verschillende instrumenten;
o interpreteren van deze scores in het licht van de vraagstelling van de cliënt;
o verwerken van scores en observaties;
o rapporteren van de bevindingen;

Een student reflecteert, waarbij de richtlijnen van de Beroepscode voor Psychologen gehanteerd worden.

Werkvorm