Professionele Gespreksvoering en Training 1

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2

In het eerste studiejaar wordt een basis gelegd voor het voeren van een eerste gesprek binnen het brede werkterrein van de TP’er, dus binnen de hulp- en dienstverlening en geestelijke gezondheidszorg. Wij noemen een dergelijk gesprek een probleemverhelderend gesprek. Daarbij hanteren we de opbouw feiten, attitude en ten slotte probleemverhelderend gesprek.
We proberen steeds de relatie te leggen in de driehoeksverhouding persoon, praktijk en theorie. Dat doen we door in het eerste jaar zoveel mogelijk aan te sluiten bij de belevingswereld van de student (privé, bijbaan, eigen netwerk etc.) en door middel van actuele en representatieve casuïstiek. Daarnaast wordt de student zo vroeg mogelijk in de opleiding in aanraking gebracht met de praktijk door hem daar bijvoorbeeld gesprekssituaties te laten observeren en waar mogelijk zelf al een gesprek te laten voeren.

Competenties

• AMA.TP AC3: Methodisch en reflectief denken en handelen
  • AMA.TP AC6: Sociaal communicatief handelen
  • AMA.TP AC8: Sensitief handelen
  • AMA.TP BC1: Professionele Gespreksvoering en Training (PGT)
  • AMA.TP BC2: Diagnostisch Onderzoek (DO)
  • AMA.TP BC4: Praktijkgericht Onderzoek (PRO)

Leerdoelen

De student:
• heeft kennis van de verschillende soorten professionele gesprekken, de mogelijke gespreksinterventies en de interculturele aspecten binnen gespreksvoering.
• kan op een verantwoorde wijze een probleemverhelderend gesprek voorbereiden en uitvoeren op basis van casuïstiek
• kan in een gesprek bewust de volgende vaardigheden inzetten: aandachtgevend gedrag, luistervaardigheden, verbaal gedrag, regulerende en structurerende vaardigheden.
• kan zich bewust diverse type vragen stellen zoals open en gesloten vragen, feiten- en attitudevragen, nieuwe vragen en doorvragen.
• kan de structuur van een professioneel gesprek aanhouden en bewust inzetten.
• kan reflecteren op zijn eigen ontwikkeling binnen dit vak en geeft hier zelf sturing aan.
• heeft een open en toegankelijke houding.
• is zich bewust van zijn eigen (non-verbale) houding en van het mogelijke effect daarvan op de ander.

Werkvorm