Diagnostisch onderzoek 2b

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3, 4, 2

In deze module doorloopt de student een loopbaanonderzoek en neuropsychologische screening bij een echte proefpersoon. Dit gebeurt in duo’s. We presenteren allereerst een kader waardoor we de plek van psychodiagnostische instrumenten (tests en vragenlijsten) binnen loopbaanvraagstukken en neuropsychologisch onderzoek inzichtelijk maken.
We schenken aandacht aan de voorbereidingen die nodig zijn binnen het onderzoek dat de student uitvoert, zoals voorbereiding op het intakegesprek, informatie over het kiezen van psychodiagnostische instrumenten, argumentatie met betrekking tot het onderzoeksplan, instructie testafname, handreikingen en oefening met betrekking tot interpretatie en rapportage.
De loopbaanvraagstelling is gericht op vragen met betrekking tot opleidings- of beroepskeuze, de neuropsychologische vraagstelling op vragen met betrekking tot aandacht, planning en organisatie en geheugen. De student leert wat veelgebruikte instrumenten zijn en hoe je die moet afnemen, scoren en verwerken. Daarnaast leert hij hoe je een vraagstelling en bijbehorende hypothesen gericht formuleert, hoe je een testonderzoek inricht en naar aanleiding van de testresultaten je rapportage schrijft.

Competenties

• AMA.TP AC2: Probleemgericht werken
  • AMA.TP AC3: Methodisch en reflectief denken en handelen
  • AMA.TP AC5: Kritisch denken (= onderdeel van onderzoekend vermogen)
  • AMA.TP AC6: Sociaal communicatief handelen
  • AMA.TP AC8: Sensitief handelen
  • AMA.TP BC3: Diagnostisch Onderzoek

De student is in staat om:
- een onderzoeksvraagstelling gericht op loopbaan- en neuropsychologisch onderzoek te formuleren;
- een onderbouwd testplan op te stellen waarin wordt beschreven hoe het testonderzoek wordt ingericht;
- de geselecteerde instrumenten correct af te nemen, waarbij een bruikbare cliëntrelatie wordt opgebouwd en op professionele wijze contact wordt gelegd;
- de testresultaten te scoren, de scores te verwerken en de resultaten te verwerken in een rapport waarin deze worden geïnterpreteerd en samengevoegd en worden  tot een antwoord op de onderzoeksvraagstelling;
- een advies te formuleren;
- de resultaten en het advies mondeling terug te koppelen aan de cliënt.

Werkvorm