De B.V. in zwaar weer: juridisch

• Code

L.29836

• Studiebelastingsuren

65

• Taal

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

4

Tijdens deze module staat het insolventierecht centraal en de dwarsverbanden met het belastingrecht. Met het oog op een dreigende insolventie is het belangrijk om de zaken juridisch en fiscaal goed te regelen. Wanneer dit niet gebeurt kan bijvoorbeeld blijken dat de B.V. toch minder bescherming biedt dan vooraf werd gedacht.

Competenties

• SFIB FTA 2: Tax(Business Law and Ethics)
  • SFIB FRE 1: Het uitbrengen van een fiscaal
  • juridisch en/of financieel advies

Leerdoelen

1. De student kan het insolventierecht (faillissementsrecht, surséance van betaling en WSNP) toepassen in concrete situaties en de ondernemer/onderneming hierin adviseren.
  2. De student kan de ondernemer/onderneming op fiscaal en juridisch gebied adviseren in geval van (dreiging van) insolventie en kan de signalen die duiden op een dreigende insolventie herkennen.
  3. De student kan de juridische verschillen tussen - en gevolgen van faillissement, sursánce van betaling en WSNP beschrijven teneinde de ondernemer/onderneming hierin te adviseren.
  4. De student kan een insolventiecasus vanuit verschillende perspectieven beoordelen en hierin adviseren, onder andere vanuit het perspectief van de belastingdienst en de fiscaal adviseur.

Werkvorm

Code Naam