Werkcollege Fiscale aangifte VPB

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3

In deze module maken we kennis met de aangifte Vpb. Vanuit een commerciele jaarrekening wordt er een aangifte Vpb opgesteld, waarin rekening wordt gehouden met bijzonderheden zoals niet-aftrekbare bedragen, fiscale faciliteiten en de deelnemingsvrijstelling.

Competenties

• SFIB Eindkwalificatie 3 opstellen financiĆ«le en fiscale overzichten
  • SFIB Eindkwalificatie 7 Advisering

Leerdoelen

1. De student kan vaststellen of sprake is van belastingplicht voor de Wet op de vennootschapsbelasting of de Wet inkomstenbelasting.
  2. De student kan de fiscaal relevante feiten onderkennen en kunnen vertalen naar de aangifte; De student onderkent het maatschappelijk belang van belastingheffing en relevante ethische aspecten;
  3. De student kan verschillen tussen de commerciƫle en fiscale waardering van vermogensbestanddelen verwerken in een vermogensvergelijking.
  4. De student kan, onder verwijzing naar wetsartikelen, onderstaande feiten die betrekking hebben op de vennootschapsbelasting verwerken in een vermogensvergelijking: fiscaal vermogen eind en begin, goed koopmansgebruik, kapitaalstortingen, kapitaalterugbetalingen, winstuitdelingen, informeel kapitaal, kostenaftrekbeperkingen, investeringsaftrek, fiscale reserves, deelnemingsvrijstelling, giften, te verrekenen verliezen.
  5. De student kan berekenen hoeveel vennootschapsbelasting is verschuldigd.
  6. De student kan op basis van de aangifte  vennootschapsbelasting adviespunten signaleren voor de betreffende onderneming;
  7. De student kan de aangifte vennootschapsbelasting analyseren en aan betrokken partijen (zowel klant als Belastingdienst) toelichten op professionele wijze;
  8. De student onderkent het maatschappelijk belang van belastingheffing en relevante ethische aspecten;

Werkvorm

Code Naam