Business in Facility Management

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2

Business in FM biedt je een een brede introductie in marketing en bedrijfseconomie voor de gastvrijheidbranche. Tijdens de module werk je aan een ondernemingsplan en leer je alle kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het maken van een ondernemingsplan. De volgende onderwerpen zijn hierbij relevant: opstellen van een marketingplan, vertaling naar een business model, het bepalen van resultaat (winst of verlies); het overzicht van de bezittingen, eigen vermogen en schulden (de balans); en de veranderingen van de hoeveelheid (kas)geld. Je stelt financiƫle overzichten samen en je vormt je een oordeel over de financiƫle structuur en prestaties van het bedrijf, o.a. aan de hand van ratio's. Ook ga je aan de slag met arbeidskosten, de kostenstructuur en een break-even-analyse. Uiteindelijk maak je een website om je ondernemingsplan ook kenbaar te maken aan de buitenwereld.

Competenties

• HBS 12. Vrije competentie

Leerdoelen

Je bent in staat om een ondernemingsplan op te stellen in de vorm van een businessmodel, een balans, resultatenrekening en kasstroomoverzicht samen te stellen. Daarnaast kan je deze overzichten interpreteren en hierover een oordeel uitspreken. Je kan calculaties zoals FTE-, arbeidskosten en break-even-omzet-berekeningen uitvoeren. Je weet wat de consequenties zijn van het inzetten van eigen personeel.

Werkvorm