B24I2 StadsLAB portfoliodossier zelfstandige opdrachten BSK

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

4

Naast je reguliere StadsLAB-opdrachten die je in een team uitvoert, werk je gedurende het hele studiejaar aan je eigen Portfolio Zelfstandige Opdrachten. Met enige regelmaat zijn er opdrachtgevers die opdrachten hebben, die zich door aard en omvang niet goed lenen om als reguliere stadsLAB-opdracht uitgevoerd te worden. Bijvoorbeeld omdat het gaat om een kleinere tijdsinvestering, of juist een onregelmatige, over het jaar verspreide investering.
Tegelijkterijd merken we in het StadsLAB dat studenten zelf ook regelmatig vragen gesteld krijgen, of opdrachten verwerven bij opdrachtgevers in het werkveld. Voor deze opdrachten is het Portfolio Zelfstandige Opdrachten.
Voor jou als student een vrij portfolio, waar je voor een totale waarde van 3 ECTS zelf enkele kleinere externe opdrachten zelfstandig uitvoert. Dat kan varieren van een ochtendje brainstormen met medewerkers van de gemeente over de opstart van een nieuw plan, tot het hele jaar regelmatig assisteren bij onderzoek of bewonersprojecten. Je bent grotendeels vrij hoe je je eigen portfolio invult!

In beginsel ben je zelf verantwoordelijk voor het verwerven van minimaal drie opdrachten, waarmee je je portfolio vult. Gezamenlijk hebben deze opdrachten een minimale tijdsinvestering van 84 uur. (De reguliere studiebelasting voor 3 ECTS). Uiteraard zal het team StadsLAB iedere potentiële opdracht die binnenkomt, via Blackboard onder jullie aandacht brengen.
Gelet op de studiebelasting is het zeer aan te bevelen (zo niet noodzakelijk) dat je de opdrachten probeert te spreiden over het hele studiejaar.

Als je een opdracht hebt verworven, kun je bij een StadsLAB-docent toestemming/goedkeuring vragen of de opdracht geschikt is voor het portfolio. Zo voorkom je nare verrassingen bij de eindbeoordeling. Dat kan bij de volgende docenten:

• Voor BSK - Sara Hanna
  • Voor KM - Fransje Droesen
  • Voor ROP - Marjolein van Alken
  • Voor SO - Robert Wienk

Je vult je portfolio dus met minimaal drie opdrachten. Er is geen maximum. In theorie zou je dus ook tien opdrachten van iederen een dag werk kunnen doen, maar de variant dat je één grote opdracht van 70 uur doet en die aanvult met twee korte opdrachten van ieder een dagdeel is ook akkoord. Reken voor het opbouwen van het portfolio zélf en het schrijven van de benodigde toelichtingen zo'n vier tot acht uur. De overige uren besteed je dus aan de opdrachten.

De opdrachten hebben uiteraard op de een of andere wijze een relatie met je eigen studierichting en vragen ook om een actieve bijdrage van jou als adviseur/medewerker. Alleen het bezoeken van een symposium bijvoorbeeld, is daarmee geen goede portfolio-opdracht. (Dat was een prima invulling van je snuffelstage in jaar 1). Een opdracht heeft ook, net als iedere StadsLAB-opdracht, altijd een externe opdrachtgever. (Tenzij het bijv. gaat om deelname aan een prijsvraag).

De opdrachten voer je geheel zelfstandig uit. Er is in principe geen inhoudelijke begeleiding of coaching vanuit het StdsLAB beschikbaar, al zal iedere StadsLAB-coach (en overige docenten) natuurlijk altijd wel bereid zijn om praktische vragen te beantwoorden of inhoudelijke tips te geven.

Je portfolio wordt beoordeeld aan de hand van het beoordelingsformulier dat je vindt onder "Formulieren StadsLAB". Bekijk deze vooraf goed, zodat je weet aan welke eisen het portfolio moet voldoen en welke toelichting je bij je portfolio nog schrijft.

Het portfolio bevat in ieder geval:

• Voor iedere opdracht formulieren met de waardering van de opdrachtgever
  • Een beschrijving hoe je jouw portfolio koppelt aan je eigen vakgebied behorende bij je studieroute
  • Een toelichting op je sterke en zwakke punten in je persoonlijke ontwikkeling. Kortom, wat hebben de opdrachten je gebracht?

Je mag het portfolio aan het einde van ieder kwartiel, maar maximaal twee keer per jaar, ter beoordeling aanbieden. Zéker als je het portfolio in een eerder kwartiel dan kwartiel vier ter beoordleling inlevert, is het slim om even een seintje te geven aan de bovengenoemde docent van jouw studieroute dat er een portfolio ter beoordeling is. Blackboard geeft dat seintje namenlijk niet aan de docenten door.

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen

1.    Het dossier/portfolio is een prettig leesbaar een eenduidig vormgegeven professioneel product geworden; e.e.a. vertoont samenhang en is zelfstandig leesbaar, ook zonder achtergrondinformatie. Daarbij wordt beschreven hoe de student aan zijn opdrachten is gekomen.
2.    De studenten weet de uitgevoerde opdrachten vanuit vakmatig perspectief, danwel de algemene HBO-competenties te beschrijven. Zo mogelijk is dit aangevuld met vakmatige bronnen om de relevantie aan tonen. Kortom wat is het vakinhoudelijke en professionele belang van de opdrachten?
3.    De student heeft zijn sterke en zwakke/te ontwikkelen punten benoemd en met voorbeelden uit de opdrachten geïllustreerd waar deze punten zichtbaar werden. In de reflectie wordt ingegaan op het oordeel van opdrachtgevers, danwel anderen die bij de opdracht zijn betrokken. De student is in staat zijn reflectie op de verschillende opdrachten met elkaar in verband te brengen. Daarin wordt in het bijzonder duidelijk gemaakt in hoeverre de studenten is aangesproken op zijn ondernemende houding, zelfstandigheid, creativiteit en/of werkzaamheden binnen de beoogde tijd is afgerond.
4.    De student heeft beschreven wat hij/zij van de verschillende opdrachten heeft geleerd, welke opdrachten het meest aan zijn/haar ontwikkeling hebben bijgedragen en waarom. Daar waar mogelijk legt de student verbanden met reguliere stadsLAB-opdrachten, gevolgde vakken of een of meerdere opleidingscompetenties. Student geeft aan of hij de leerervaring denkt te gebruiken bij de keuze voor minor, stage e.d.

Werkvorm