B22V2 Effectief communiceren en adviseren

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

2

Waar in het eerste jaar de schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden nog apart werden getraind en communicatie met name op operationeel niveau werd geoefend en getoetst, volgt in jaar twee een opdracht waarin verschillende communicatievormen in samenhang en op tactisch en strategisch niveau aan bod komen. Je maakt dus de sprong van communicatie op operationeel niveau naar communicatie op tactisch niveau en leert de vaardigheden die bij dit niveau passen. Uiteraard ga je dit vervolgens wel weer in de praktijk brengen in het StadsLAB.

Deze vaardigheidsmodule loopt over het hele eerste semester (dus kwartiel 1 en 2). In afwisselende lessen worden communicatie-theorieën aangeboden, die vervolgens door jullie in je StadsLAB-groep in de praktijk worden gebracht.
Je bent bezig met taakgerichte en relatiegerichte communicatie. Er is aandacht voor zowel mondelinge als schriftelijke communicatie, met verschillende -doelen: informeren, verklaren, activeren, instrueren, inspireren, en overtuigen. Er is aandacht voor communicatie in de professionele setting van het StadsLAB, dus extern gericht op communicatie met je opdrachtgever en potentiële opdrachtgevers van het StadsLAB. Daarnaast is er aandacht voor meer interne communicatie binnen je StadsLAB-team of met je StadsLAB-coach.

In deze module staan dan ook de principes van communicatie centraal. Principes die de urban professional kan toepassen bij elke nieuwe of andere vorm van communicatie.

De module wordt verzorgd door Fransje Droesen en Bert Groot. Doordat je werkt in de StadsLAB-groepen, zal na kwartiel 1 de samenstelling van de 'klassen' wijzigen. Je hebt dan immers andere StadsLAB-groepen.

Individueel
Ondanks het feit dat je veel werkt in je StadsLAB-groep, is Effectieve Communicatie 1 een individueel vak. De toetsing is dan ook individueel. Je stelt bij de start van de module individuele leerdoelen op en je werkt gedurende het hele semester aan een individueel communicatie-portfolio. Ook de toetsing is individueel in de vorm van een mondeling, waarin je, aan de hand van de leerdoelen van het vak én je portfolio getoetst wordt op je individuele inzicht in effectieve communicatie en bijbehorende theorieën.

BSK-competentie:
De bachelor is sociaal communicatief vaardig. De bachelor beschikt over de sociale vaardigheden om te kunnen functioneren in zijn beroepsomgeving en beschikt over mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden om zowel intern als extern met doelgroepen te kunnen communiceren.

RO-Competentie:
Je brengt beroepsgerichte informatie over naar het beroepenveld, collega’s en de vast te stellen doelgroepen (klanten, opdrachtgevers, betrokkenen). Je bent in staat zowel intern als extern te communiceren op een, voor de doelgroep, passende wijze. Communiceren bevat het gehele spectrum waarop informatie ontvangen, gegeven en gedeeld wordt. Je bent gericht op samenwerken en constructief afstemmen met betrokkenen en de doelgroepen.

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen

• Student kan de juiste communicatie-instrumenten kiezen en vormgeven gelet op doel, doelgroep en boodschap.
  • Student kan de informatiebehoefte (luisteren, kijken en voelen) van   de doelgroep inschatten en zijn boodschap daar optimaal bij laten aansluiten.
  • Student kan taakgericht en relatiegericht communiceren met duidelijke verwachtingen en heldere feedback.
  • Student kan overtuigend een boodschap brengen rekening houdend met inzichten uit de sociale psychologie en communicatiewetenschappen.
  • De student kan eigen communicatieleerdoel formuleren en erop reflecteren op basis van inzicht in eigen communicatiekwaliteiten en communicatiestijl(en)

Werkvorm