B14C1 Technologie, stad en samenleving

• Kwartiel van uitvoering

Korte beschrijving module:

Trends in Tech.

In dit vak verkennen we de impact van enkele grote trends in technologie op jouw (toekomstige) vakgebied. De afgelopen weken hebben we natuurlijk al gezien hoe groot de impact van technologie op de nieuwe werkelijkheid van ons dagelijks leven is. Zonder technologie hadden we niet zo snel kunnen omschakelen naar online samenwerken, online onderwijs en was de informatievoorziening over het Coronavirus veel minder snel en efficiënt verlopen. Bedenk ook dat bijvoorbeeld een inzicht van een arts in bijvoorbeeld Rome, nog geen uur later ingezet zou kunnen worden in ziekenhuizen over de hele wereld. Mede door technologie. Tegelijkertijd zal technologie zeker zijn bijdrage hebben geleverd aan de zeer snelle en zorgwekkende verspreiding van het Coronavirus.

In de netwerksamenleving zal technologie vele vakgebieden beïnvloeden. Zeker ook die, zoals de vakgebieden binnen Urban Studies, zich bezighouden met stedelijk maatschappelijke vraagstukken.

Beleidsvraagstukken komen op een andere wijze tot stand. Bewoners, bedrijven, kennisinstellingen en netwerken daarvan pakken ieder hun eigen rol. Plekken in steden krijgen een andere betekenis. Samenwerken gaat anders en klimaatadapatie is vaak zowel gebaad bij de ontwikkeling van technologie, als slachtoffer van nieuwe technologie. Dit alles roept ook nog de nodige ethische dilemma’s en vraagstukken op.

Voor dit vak zijn door ons enkele grote trends gedefinieerd die zich aan het afspelen zijn op gebied van technologie en die impact hebben op de onze vakgebieden. Iedere week verkennen we in de literatuur, in de praktijk en in beschouwingen deze trends. Samen gaan we in de lessen op zoek naar de impact op je aankomend vakgebied.

Adaptief vermogen

De ontwikkeling van de technologie gaat onder invloed van de Wet van Moore zo snel, dat met name het adaptief vermogen van stad en samenleving en dus ook die van de urban professional op de proef gesteld wordt en getraind moet worden. Iets waar we de afgelopen weken al goed mee geoefend hebbemn. Adaptief vermogen om flexibel en wendbaar in te kunnen springen op nieuwe werkwijzen, buiten bestaande paradigma’s. Dit terwijl tegelijkertijd vanuit een bepaald historisch en ethisch besef de waarde van de bestaande paradigma’s nauwlettend in het oog gehouden moeten worden.

In onze visie is het worden van een smart city geen keuze. De ontwikkeling is er en nestelt zich steeds verder in onze samenleving. De ontwikkeling vraagt een goede beschouwing van jou als toekomstig professional. Wat betekent de ontwikkeling voor je vakgebied? En dat van anderen waarmee je samenwerkt? Wat vinden we er ethisch van?

Utrechts hoogleraar Urban Futures Maarten Hajer schreef treffend “Smart cities are notoriously weak on historical awareness”. Eigenlijk natuurlijk een pleidooi om ook goed te blijven nadenken over wat écht waardevol is en hoe technologie daar op ingrijpt.

Juist dat beschouwende en nadenken over impact, flexibiliteit en wendbaarheid is belangrijk bij het bestuderen van Smart Cities. Omdat je op basis van actualiteit, historisch besef, gezond verstand en goede argumenten een eigen oordeel kunt gaan vormen. Om daarmee dat zo belangrijke adaptieve vermogen steeds verder te trainen.

Opdracht

Iedere week beschouwen we een thema en bediscussiëren en verkennen we de impact op je vakgebied.

Dit betreffen:

1. Datagedreven sturing en de rol van algoritmes (Week 2)
  2. Artificial Intelligence en de mogelijke effecten op de samenleving (week 3)
  3. Serious Gaming (Week 4).
  4. De Platformsamenleving (Week 5).
  5. en futuristische beschouwing van de toekomst van de stad en haar actorenveld (week 6).

Op Blackboard staat per week steeds informatie die je zelfstandig en heel belangrijk voorafgaand aan de les bestudeert. Dit zijn bijvoorbeeld door ons opgenomen kennisclips, een weblecture, links naar extern videomateriaal, een oefening om grip te krijgen op de technologie, en natuurlijk literatuur. Tijdens het wekelijkse werkcollege gaan we met elkaar het gesprek aan en bediscussiëren we het materiaal en de tech-trend. Een goede mening, vorm je immers door van allerlei verschillende kanten en vanuit allerlei verschillende standpunten naar een vraagstuk te kijken. En uiteindelijk is precies dat de bedoeling: Het vormen van een eigen visie, mening en beeld over de ontwikkeling van de tech-trend.

Over elk van de vijf thema's lever je uiteindelijk een paper op; in feite beschrijf je dus in vijf deelopdrachten hoe in jouw ogen jouw vakgebied wordt beïnvloed door de behandelde tech-trends.

Competenties

• BRR - dummy

Dit vak wordt getoetst aan de hand van de volgende leerdoelen:

1. De student is in staat om actuele trends in technologie te herkennen en de impact hiervan op zijn/haar vakgebied te beschrijven
  2. De student is in staat om deze impact te plaatsen in een historische context. Met andere woorden, weet de impact te vergelijken met de situatie voordat de trend zich voordeed.
  3. De student is in staat onderbouwd een standpunt in te nemen ten aanzien van de impact van de beschreven trend.

Werkvorm