B14V1 Studieloopbaanontwikkeling

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2, 3, 4

Je hebt gekozen voor de opleiding Bestuurskunde of Ruimtelijke Ontwikkeling (Ruimelijke Ordening en Planologie, Stedenbouwkundig Ontwerpen of Klimaat & Management). Deze opleidingen hebben een gezamenlijke propedeuse, maar vanaf kwartiel 4 volg je een aantal vakken die horen bij de opleiding/studieroute van jouw keuze. De propedeuse in het eerste jaar van je opleiding. In dit jaar maak je kennis met het beroep en de praktijk waarvoor je opgeleid wordt en natuurlijk met de studie zelf. Dat is belangrijk, want in het eerste jaar moet je een antwoord kunnen geven op de volgende vragen:

• Komt de beroepswerkelijkheid overeen met mijn verwachtingen?
  • Heb ik voldoende affiniteit met het beroep?
  • Kan ik de bekwaamheden ontwikkelen die het beroep van me vraagt?
  • Heb ik de juiste studie- en beroepshouding?

Om die vragen goed en weloverwogen te kunnen beantwoorden volg je het programma Studieloopbaanontwikkeling (SLO). Op deze Blackboardsite staat het programma uitgewerkt (zie het programma per kwartiel in de linker kolom). SLO bestaat uit allerlei activiteiten, in je studiegroep en individueel, zoals:

• meet en greet (voor de start van de opleiding)
  • groepsgewijze kennismaking met de opleiding (kwartiel 1)
  • voortgangsgesprek (in kwartiel 2)
  • voorlichting door ouderejaars studenten (kwartiel 3)
  • sollicitatiegesprek (in kwartiel 3)
  • eindgesprek (in kwartiel 4)
  • Snuffelstage (plan je zelf in een van de kwartielen)

Wij hopen dat jij een van de studenten bent die bij de opleiding Bestuurskunde of Ruimtelijke Ontwikkeling (Ruimelijke Ordening en Planologie, Stedenbouwkundig Ontwerpen of Klimaat & Management) op de goede plaats zit, en we wensen je veel succes met je studie!

Het kunnen vormgeven van je eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling is een belangrijke competentie van een hbo-bachelor. In de studieloopbaanontwikkelingslijn van Urban Studies geven we deze in de propedeuse vorm aan de hand van de vijf loopbaancompetenties van het HBO (Kuijpers, 2003). Deze zijn:
  • Motievenreflectie (wat wil ik en waarom wil ik dat?)
  • Kwaliteitenreflectie (wat kan ik?)
  • Werkveldexploratie (waar vind ik werk dat bij me past?)
  • Loopbaansturing (hoe bereik ik dat?)
  • Netwerken (wie kan me daarbij helpen?
Op basis van deze vijf loopbaancompetenties geef je je portfolio vorm. Een portfolio is een instrument dat je gebruik om bewijsmateriaal te verzamelen voor je ontwikkeling. Zie voor meer informatie onder het kopje ‘portfolio’ in de linker kolom. Je portfolio neem je mee naar het tweede jaar.
Bijzonder aan onze opleiding, in vergelijking met veel andere opleidingen, is de brede propedeuse waarin studenten van vier opleidingen/studierichtingen gezamenlijk les krijgen. Je kunt, als je aan de toelatingseisen voldoet, nog switchen van opleiding na het eerste jaar. Vanaf jaar twee kies je een definitieve opleiding/studieroute. Binnen studieloopbaanbegeleiding word je hierbij natuurlijk begeleid. We organiseren elk kwartiel ontmoetingen met het werkveld, zoals een ontmoeting met stagiaires en een snuffelstage. Ook vind er voorlichting plaats over de hoofdfase van de opleidingen/studieroutes. Eind kwartiel 3 solliciteer je naar een plaats in de hoofdfase van een van de opleidingen/studieroutes. De sollicitaties worden per opleiding/studieroute georganiseerd. In de sollicitatiecommissie zitten docenten en mensen uit het werkveld van de betreffende opleiding/studieroute. Halverwege kwartiel 3 moet je dus bepalen naar welke studieroute/opleiding je solliciteert en maak je je definitieve keuze door je in te schrijven.
Je wordt tijdens studieloopbaanontwikkeling ondersteund door een studieloopbaanbegeleider met wie je ook individuele gesprekken voert. Hij of zij is ook het aanspreekpunt voor persoonlijke zaken. Tijdens het eerste jaar bereid je je voor op het tweede jaar waarin je in het Stadslab zelfstandig gaat werken aan opdrachten uit het werkveld.

Competenties

• BRR - dummy

1. Motievenreflectie
Zicht krijgen op eigen drijfveren.  (Wat wil ik en waarom wil ik dat?)
2. Kwaliteitenreflectie
Zicht krijgen op eigen mogelijkheden en interesses. (Wie ben ik en wat kan ik?)
3. Werkexploratie
Zicht krijgen op werk en beroepen. (Wat voor soort werk past bij mij en waar vind ik dat?)
4. Loopbaansturing
Zicht krijgen op wat geleerd is en nog geleerd moet worden in studie- en arbeidsloopbaan. (Hoe bereik ik dat?)
5. Netwerken
Zicht krijgen op belang van contacten met personen en in stellingen. (Wie kan me daarbij helpen?)

Werkvorm