B21C1 Algemeen bestuursrecht

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1

Het algemeen bestuursrecht kan worden gekenschetst als het recht voor, van en tegen het overheidsbestuur.  Het bestuursrecht heeft betrekking op het openbaar bestuur, op hetgeen het bestuur doet en op zijn relatie tot de burgers.

Wat het bestuursrecht regelt is samen te vatten in 5 hoofdvragen:

1. Hoe is het bestuur georganiseerd?
  2. Welke bevoegdheden heeft het bestuur?
  3. Aan welke rechtsnormen heeft het bestuur zich te houden?
  4. Hoe kan het bestuur ervoor zorgen dat burgers zich aan de voor hem geldende rechtsnormen houden?
  5. Welke juridische bescherming is er voor burgers tegen beslissingen en handelingen van het openbaar bestuur?

In het kader van ruimtelijke en bestuurlijke vraagstukken worden US (UP) studenten vrijwel altijd geconfronteerd met randvoorwaarden vanuit het openbaar bestuur. Kennis over de organisatie van het openbaar bestuur, bevoegdheden van bestuursorganen, normen voor bestuurlijk handelen, handhaving en rechtsbescherming, maar ook over de relatie met het private domein, is dan ook van essentieel belang. Het algemeen bestuursrecht gaat op al deze aspecten in.

Competenties

• BRR - dummy

Een student kan:

• de kenmerken, centrale begrippen, het systeem van de Awb en ontwikkeling van het bestuursrecht benoemen en de relatie met andere delen van het recht aangeven;
  • de organisatie en algemene bevoegdheden van het openbaar bestuur beschrijven;
  • de verschillende soorten beslissingen van bestuursorganen toelichten;
  • de betekenis en reikwijdte van de rechtsnormen voor besturen toelichten;
  • de regels op het gebied van de rechtshandhaving toelichten;
  • de regels op het gebied van rechtsbescherming (bezwaar, beroep en hoger beroep)en het klachtrecht toelichten;
  • de afbakening tussen het bestuursrecht en het privaatrecht toelichten en de relevante beleidsinstrumenten in het privaatrecht beschrijven.
  • de betekenis en reikwijdte van nadeelcompensatie bij overheidshandelen toelichten.

Werkvorm