B11I1 Leefbaarheid in de wijk

  • Code

    L.23403

  • Studiebelastingsuren

    84

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1

In dit  eerste kwartiel ligt de focus van de praktijkopdracht op een onderdeel van de stad: de wijk. Voor wijkmanagers en politici is het interessant en belangrijk om gevoel te houden met wat er speelt in de wijken en dorpen binnen de gemeente op het gebied van leefbaarheid. De opdrachtgevers vragen jullie om een wijkanalyse te maken en op basis hiervan een advies te geven over wat de gemeente zou moeten doen of laten om de leefbaarheid in de wijk te vergroten. Denk bv aan maatregelen die te maken hebben met het onderhoud van de woningen en het groen, de sociale samenhang, het voorzieningenniveau en maatregelen die te maken hebben met een gezonde en duurzame, toekomstbestendige wijk. 

In de wijkanalyse staan de mensen in de wijk centraal, maar het is belangrijk dat je ook kijkt naar de fysieke omgeving. Juist op wijkniveau komen mensen en omgeving samen. Wat gaat er goed in de wijk en wat kan nog beter?  Waar liggen ontwikkelingskansen en uitdagingen.  De informatie verzamel je door eigen waarneming (rondlopen in de wijk, foto's van de wijk) deskresearch (literatuuronderzoek), interviews (of enquĂȘte) met bewoners en gesprekken met deskundigen. Je analyseert de opgehaalde informatie en verwerkt alles tot een goed leesbaar adviesrapport en vervolgens tot een zogenaamd 'initiefvoorstel' voor de gemeenteraad. De module zal worden afgesloten met een debat in de raadszaal van de gemeente (soort gemeenteraadsvergadering) waarbij je als projectgroep gaat  proberen je initiatiefvoorstel onderdeel te laten uitmaken van het 'raadsprogramma' op het gebied van leefbaarheid. 

Bij de integrale opdracht staat het verzamelen en analyseren van de informatie en het reflecteren hierop centraal. 

Werkwijze:

Je werkt met een aantal studiegenoten aan de opdracht. Je krijgt een wijk toegewezen en gedurende het kwartiel verzamel je informatie en analyseer je de informatie. Op basis van de verzamelde informatie en literatuur kom je tot een uitdaging of uitdagingen voor de wijk en oplossingsrichtingen hiervoor, vertaald naar een initiatiefvoorstel.  Iedere week heb je 2 uur les, vervolgens ga je met de weekopdracht aan de slag en aan het eind van de dag is er een klassikale bespreking. Je bent dus de hele dag met de praktijkopdracht bezig. Tijdens de lessen ontwikkel je vaardigheden: hoe werk je effectief en efficient in een projectgroep, hoe kun je kritisch gegevens verzamelen, vergelijken en analyseren, hoe schrijf je een professioneel adviesrapport en hoe ben je overtuigend in een debat. 

Toetsing:

Je werkt met je groep aan de opdrachten. Wekelijks  krijg je een (huiswerk)opdracht, die eind van de werkdag of in de volgende les besproken wordt. De gemaakte opdrachten moet je dus altijd bij je hebben tijdens de les. Iedere opdracht is een deelproduct en samen leiden ze tot het eindproduct. Eind week 9 lever je via Blackboard de drie deelopdrachten in: adviesrapport (wijkanalyse met advies) / het initiatiefvoorstel / individuele reflectie.

Aan het eind van het kwartiel levert de groep het volledige product in voor een cijfer.  De beoordeling van dit product gaat met behulp van het Beoordelingsformulier Integrale opdracht 1.1 Urban Studies.  

In de Modulehandleiding Leefbaarheid in de wijk en hieronder kun je per week zien wat er op het programma staat en welke voorbereiding en deelproducten er van je worden verwacht.

Competenties

  • BRR - dummy

Leerdoelen

Deze module kent de volgende leerdoelen:

  1. Studenten kunnen uitleggen dat problemen en oplossingen m.b.t leefbaarheid in een wijk/buurt verschillende kanten hebben en dat deze door verschillende actoren verschillend ervaren (kunnen) worden.
  2. Studenten kunnen een duidelijk advies (oplossingsrichting leefbaarheid) formuleren voor de opdrachtgever op basis van een gedegen wijkanalyse.
  3. Studenten kunnen de resultaten van het adviesrapport vertalen naar een initiatiefvoorstel voor de gemeenteraad en dit succesvol verdedigen in een gefingeerde bijeenkomst van de gemeenteraad.  (politiek-bestuurlijke setting)
  4. De student kan de eigen kwaliteiten en valkuilen benoemen m.b.t. projectmatig werken en samenwerken op basis van aangereikte theorie.

Werkvorm