B11C1 Datavisualisatie

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1

Internetpionier Tim Berners Lee (de man die het wereldwijde web heeft uitgevonden!) deed in 2009 een oproep aan overheden en onderzoekers om hun data meer open te maken. Een oproep die niet aan dovenmansoren was gericht!
Open data, Big Data, Data-analyse enz. enz. De laatste tijd is er een flink toenemende aandacht voor verschillende type data. Data wordt wel het nieuwe goud genoemd!

In de lessen in de leerlijn over Living Technology dit studiejaar staan twee typen data vaak centraal. Big Data en Open Data. Je gaat leren waarom ze bestaan. Wat de verschillen zijn, waarom ze belangrijk zijn en wat de gevolgen en consequenties ervan (kunnen) zijn. Tot op zekere hoogte ga je er ook mee leren werken. Te starten bij het vak data-visualisatie.

In de module Datavisualisatie gaan we in op het gebruiken van open data, het belang van goede visualisaties van datasets en het via nieuwe middelen communiceren over beleid. In essentie bestaat data uit niet veel meer is dan een verzameling nullen en enen. Analyse van die nullen en enen is altijd nodig om van data ook kennis, of liever nog wijsheid te maken. Het goed inzichtelijk maken en slim visualiseren van data is daarbij vaak van cruciaal belang.

Voor het betekenis geven aan data ga je leren gebruik maken van een Geografisch Informatiesysteem (Kortweg GIS-systeem). Data heeft vrijwel altijd een locatie. Dergelijke gegevens gaan bijvoorbeeld over de samenstelling van de bevolking in een wijk, de politieke voorkeur in een land, de hoeveelheid verkeersbewegingen op een kruispunt, de samenstelling van verschillende energiebronnen in een regio, de criminaliteitscijfers in een straat enz. enz. Een GIS-systeem is dé manier om dat inzichtelijk te maken. Het koppelt data uit tabellen aan een kaart en geeft je zo (heel) snel inzicht in hoe bepaalde gegevens zich tot elkaar verhouden en waar bepaalde ontwikkelingen zich voordoen. Jullie maken zelf regelmatig gebruik van GIS-systemen, zonder het te weten. Denk aan iedere app die je opent waar bijvoorbeeld een Google-maps-kaartje onder zit, of denk aan iets eenvoudigs als buienradar. Los van topografie, kan een GIS-systeem slimme analyses maken, door verschillende kaartbeelden over elkaar heen te projecteren. Zo kun je snel overzicht creëren over de wijk die je analyseert. Na een basis-knoppencursus van het systeem Arc-GIS, ga je aan de slag in je eigen wijk.

Hoe slim een GIS-systeem ook is in het maken van kaartmateriaal en inzichtelijke datavisualisaties, een grafisch wonder is het zeker niet. Daarom krijg je in dit vak ook les over het visualiseren van informatie. Na enkele theorielessen gaan je aan de hand van kleine opdrachten verschillende theorieën over beeldtaal toepassen. Je leert dat er naast een uitgeschreven tekst nog meer mogelijkheden zijn om informatie over te brengen. Slimme doordachte verbeeldingen van soms grote hoeveelheden informatie vindt tegenwoordig meer en meer plaats in zogenaamde infographics.

Met de kennis en analyses uit de eerste weken (uit onder andere je integrale opdracht) gaan je zelf ook zo'n infographic maken. Op deze 'informatieverbeelding' staan dus o.a. de belangrijkste punten uit de inventarisatie, de analyses en het advies. Het geheel verwerk je in een eindproduct ter grootte van een krantenpagina (A3) (tabloid-formaat) waarin je de achterban van je politieke partij uit de IO, overtuigt van nut en noodzaak van de motie die je voor de IO hebt gemaakt. Het eindproduct, een artikel, is een optimale mix tussen tekst en beeld, waarbij je de inhoud in ieder geval ondersteunt met meerdere kaartbeelden uit GIS-analyses en minimaal één goede infographic.

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen

Het vak datavisualisatie heeft een viertal leerdoelen. Deze leerdoelen komen in het beoordelingsformulier terug en op deze leerdoelen zal je aan het eind van het vak beoordeeld worden. De leerdoelen waar wij de komende weken aan gaan werken zijn de volgende:

1. De student kan de relevante ruimtelijke open data selecteren voor de beantwoording van een stedelijk vraagstuk.
2. De student kan, met behulp van ruimtelijke open data, informatie verwerken tot kaartbeelden.
3. De student kan een samenhangend product produceren waarin kaartmateriaal, tekst en visuele middelen gebruikt worden om een maatschappelijk vraagstuk te benaderen.
4. De student kan de theoretische concepten van beeldtaal toepassen.

Werkvorm

Code Naam