B14I1 Klimaatbestendige stad

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

4

In deze integrale opdracht ga je zelf ervaren hoe een wereldwijd probleem (klimaatverandering) zich manifesteert op het lokale niveau en hoe partijen op dit niveau samenwerken om de effecten van dit probleem te verminderen. Hierbij zul je merken dat niet alleen de (lokale) overheid beleid maakt, maar dat veel beleid tot stand komt in netwerken van verschillende actoren. Maar heeft iedereen hetzelfde belang? Hoe kan gezamenlij door het voeren van onderhandelingen tot keuzes worden gekomen die hout snijden?

Ga aan de slag met de voorbereiding van een onderhandelingsgame op zodanige wijze dat je met argumenten je standpunten kunt onderbouwen en de andere teams aan de onderhandelingstafel kunt bewegen tot een akkoord.

Per klas worden 5/6 groepen gevormd. Elke groep krijgt een envelop met een aantal items daarin. Met die items ga je aan de slag en en ga je met een vooranalyse, communicatiestijlentest, onderhandelingsstijlentest en enkele andere tools voorbereiden op de onderhandelingen. Daarna gaan de teams met elkaar onderhandelen o.l.v. een ervaren onderhandelaar (wie zou dat zijn?) die de onderhandelingstafels zal begeleiden als voorzitter.

Wees je bewust van het feit dat het om een actuele casus gaat. Dat betekent dat zaken in de periode van de uitvoering kunnen veranderen en dat professsionals, bewoners van Deventer en de medewerkers van de bovengenoemde organisatie, die jullie in de casus vertegenwoordigen, werkelijk met de uitvoering bezig zijn. Het is goed dat je voor je analyse of strategie contact zoekt met betrokkenen maar geef altijd duidelijk aan dat je dit doet als 1e-jaars student vanuit een opdracht voor de opleiding Urban Studies van Saxion.

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen

Leerdoelen:

• De student kan duurzaamheid koppelen aan een praktijksituatie en komen tot relevante maatregelen

• De student kan een passende onderhandelingsstrategie bepalen op basis van de analyse van een situatie.

• De student kent zijn (voorkeurs) communicatie- en onderhandelingsstijl en kan het verschil tussen de voorkeursstijl en de gekozen onderhandelingsstijl onderscheiden.

• De student kan met behulp van het reflectiemodel van Korthagen reflecteren op zijn onderhandelingsvaardigheden en verbeterpunten in zijn optreden benoemen en omzetten naar leerdoelen.

Werkvorm