B24V2 Effectief communiceren in een interculturele context

  • Code

    L.26894

  • Studiebelastingsuren

    84

  • Kwartiel van uitvoering

    4

Effectief communiceren in een professionele context begint bij jezelf. Hoe jij communiceert met anderen is bepalend voor hoe anderen jouw zien, horen en begrijpen. Jij hebt een bepaald doel voor ogen dat je door middel van communicatie overbrengt op een ander. Dat gaat goed maar dit kan ook soms slecht gaan waardoor miscommunicatie, interpretatie fouten conflicten kunnen ontstaan. Maar wat is nu precies effectief communiceren in een professionele context en hoe doe je dat?

In de lessen ga je technieken en strategieen leren die je kunnen helpen in jouw effectieve communicatie. De module is gekoppeld aan het Stadslab zodat je je geleerde vaardigheden meteen kunt toepassen in de praktijk in de samenwerkingen tussen jouw en je team, je Stadslab coach, je opdrachtgever en andere belanghebbenden in het project. 

In het Stadslab werk je als junior adviseur en is je Stadslab coach de senior adviseur. Wat betekent het om adviseur te zijn en wat is adviseren eigenlijk? Is het raadgeven of is het het geven van een mening of oordeel over iets? Aan het einde van je projectfase ga je je opdrachtgever een advies geven. Hoe ga je dat doen? Naast communicatieve vaardigheden in de lessen leer je ook meer over het adviesgesprek en krijg je tools mee om als adviseur aan de slag te gaan. 

Leerdoel

Het algemene doel van deze module:

Je bent na afloop van de module in staat om op een effectieve manier te communiceren in een professionele context

(Sub) leerdoelen:

  • Je bent in staat om de juiste communicatie strategieen te kiezen op basis van je gestelde communicatie doelen
  • Je kunt je eigen communicatieve- en adviesvaardigheden analyseren en evalueren
  • Je kunt de passende communicatiestrategieen inzetten in een adviesgesprek en laat zien dat je je gesprekspartner kunt 'lezen'
  • Je kunt je  eigen communicatieve ontwikkeling in kaart brengen met doelen, actieplan en toekomstbeeld

Competenties

  • BRR - dummy

Leerdoelen

a    De student weet de ontwikkeling van de eigen gekozen communicatie leerdoelen goed toe te lichten aan de hand van diverse voorbeelden en benoemt acties voor de toekomst 
                        
b    De student laat in alle portfolio onderdelen zien dat de student effectief kan communiceren in een professionele context
                        
c    De student past de juiste communicatie strategieën toe in het adviesgesprek en licht dit toe in het evaluatie onderdeel met passende voorbeelden
                         
d    De student geeft inzicht in zijn of haar eigen communicatieve (advies)vaardigheden en schetst zijn of haar gewenste ontwikkeling als adviseur in het bestuurlijk en/of ruimtelijk domein     
                                             
e    De student reflecteert ontwikkelingsgericht op de adviesvaardigheden die getoond zijn tijdens het adviesgesprek 
                         

Werkvorm