B11C3 Visies op de stad

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

Korte beschrijving module:

Urban Studies (BSK en RO) is een studie over de stad als leefomgeving zowel fysiek als sociaal. Er zijn talloze definities van de stad en evenzovele theoretische benaderingen. Geografen, planologen, sociologen, bestuurskundigen, stedenbouwkundigen, milieukundigen en psychologen; allemaal hebben ze een andere visie op de stad. Wil je de complexiteit van de stad begrijpen dan is een multidisciplinair perspectief noodzakelijk. In dit vak willen we studenten enkele van die gezichtspunten aanreiken en ze de boodschap meegeven dat de stad vele steden is.

Inzicht in de stedelijke ontwikkeling door de eeuwen heen is belangrijk om de huidige stad te begrijpen. Stedelijke ontwikkeling is een continu proces dat economisch, politiek-bestuurlijk en ruimtelijk vorm krijgt. De stad is ook de plek waar mensen wonen, werken en leven. Een dynamische plek met steeds weer actuele vraagstukken. Dit historisch besef is een belangrijk onderdeel van dit vak.

Manier van werken:
De lessen zijn een mix van werkcollege en hoorcollege. Werkcollege betekent in de meeste gevallen dat je opdrachten doet in de les n.a.v. de stof die door de docent is gepresenteerd.  Er is echter ook een opdracht die je buiten de les uitvoert met een groepje en die je met je groepje presenteert in de les.  In week 2 is er naast de les een excursie. Deze sluit aan op de lesstof van een van de hoofdstukken in het boek waar we mee werken, 'Visies op de Stad'. En je loopt door de buurten die aan de orde zijn bij de module 'Ontwerpen', die je in het 2e kwartiel gaat volgen.

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen

1. De student kent definities van de stad vanuit verschillende disciplines en kan het belang van deze verschillende visies en perspectieven op de stad aangeven.
  2. De student heeft kennis van de relatie tussen geld en kapitaal enerzijds en de sociaaleconomische en fysiek-ruimtelijke ontwikkeling anderzijds en kan deze wisselwerking en wederzijdse afhankelijkheid van stad en econonomie in een historische context plaatsen.
  3. De student heeft kennis van de relatie tussen politiek en bestuur enerzijds en sociaaleconomische en fysiek-ruimtelijke ontwikkeling anderzijds en kan deze wisselwerking en wederzijdse afhankelijkheid in een historisch perspectief plaatsen.
  4. De student heeft kennis van fysiek ruimtelijke ontwikkeling van de Nederlandse stad in de 20ste en 21ste eeuw (zowel ontwikkelingen m.b.t. wonen als de openbare leefomgeving).
  5. De student heeft kennis van een 4-tal actuele vraagstukken in de stad: diversiteit, sociale veiligheid, duurzaamheid en mobiliteit.

Werkvorm

Code Naam