B13C1 Activeer het netwerk

  • Code

    L.18664

  • Studiebelastingsuren

    84

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    3

Het Havenkwartier in Deventer. Amsterdam Noord. "De Flat" in de Bijlmermeer. Strijp S in Eindhoven. Allemaal plekken in de stad die de laatste jaren een flinke opkomst hebben meegemaakt, die plots volop in de belangstelling staan en 'hip' zijn geworden. Hoe kan het nu dat dit soort op het eerste oog juist onaantrekkelijke plekken plots zo succesvol worden? In sommige gevallen door dom toeval. De juiste mensen op de juiste plek. Vaak is het toeval een handje geholpen en hebben een uitgekiende gebiedsmarketingstrategie, enkele slimme projecten een een doordachte inzet van social media, in belangrijke mate bijgedragen aan 'maken' van deze plekken. Inmiddels heeft deze vorm van ontwikkeling een naam gekregen, "placemaking". In dit vak ga je in combinatie met de IO 'Ruimte voor Initiatief' dit fenomeen nader verkennen. Dit aan de hand van basisprincipes van gebiedsmarketing en het slim gebruik van social media. 

In enkele (gast-)colleges leer je aan de hand van theorie en methodes rondom gebiedsmarketing en social media en aan de hand van sprekende praktijkvoorbeelden nadenken over het slim inzetten van de juiste media. Passend bij de juiste doelgroep.
Dit verwerk je in een brochure waarin je gebiedsmarketing en een bijpassende uitwerking voor een communicatieplan in de vorm van een socialmediastrategie een plek krijgen.  

Inbedding

Dit is het derde vak in de leerlijn Living Technology. Zoals je inmiddels gewend bent wordt er aandacht besteed aan het fenomeen open data, aan de netwerksamenleving en aan communicatie.

In kwartiel 1 en 2 heb je uitgebreid kennis gemaakt met Open data en heb je er mee leren werken. Daarnaast heb je met het maken van een infographic en het je eigen maken van de theorie rondom beeldtaal, alternatieve moderner vormen van communicatie eigen gemaakt. 

In het vak 'Open data in de netwerksamenleving' is 'de netwerksamenleving' en de verandering van onze samenleving naar zo'n samenleving aan bod gekomen. Placemaking en social media gedeien natuurlijk juist goed in een netwerksamenleving, waar initiatief steeds vaker uit onverwachte hoek komt en de gemeente slechts hoeft te observeren wat er gebeurt en plannen en ideeen uit de stad, mogelijk hoeft te maken. 

Competenties

  • BRR - dummy

Leerdoelen

Voor dit vak zijn de volgende leerdoelen opgesteld:

  1. De student kan, rondom een stedelijk vraagstuk, social media inzetten teneinde aandacht en draagvlak te creeren voor het vraagstuk.
  2. De student kan social media gebruiken al monitoringsinstrument.
  3. De student kan de basisprincipes van (gebieds-)marketing uitleggen en toepassen in een gebiedsmarketingstrategie.

Werkvorm