• Code

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

2

Bij het vak Ontwerpen leer je om de gebouwde stad te begrijpen en kwaliteiten te benoemen die het een 'goede' en 'inclusieve stad' maken; een stad waarin de gebruiker tot zijn recht komt en invloed heeft. Aan de basis van iedere ontwikkeling in deze richting liggen ontwerpprincipes, waarmee je in dit vak kennismaakt door zelf te gaan ontwerpen. Drie Deventer wijken/buurten gelden als inspiratiebron en input voor een zelf te bedenken nieuwe wijk. Voor wie is die wijk? Welke kwaliteiten zijn aanwezig? Bij welke ontwikkelingen sluit deze aan? Voor dit vak verwachten we dat je bereid bent (heel) veel te tekenen. Alleen hierdoor krijg je feeling met de stof en kun je bepalen of dit iets is voor jou.

Aan de hand van een concrete methode, beschreven in het boek "responsive environments", wordt in het vak Ontwerpen gekeken naar de ontwerpkwaliteiten van een 'goede stad' en een mogelijk ontwerpbenadering daartoe. De methode gaat over het creƫren van een (deel van een) stad die de gebruikers ondermeer maximale keuzemogelijkheden biedt. Het boek noemt dit "responsive places".

In een goede stad is er ruimte en mogelijkheden voor iedereen, het is een inclusieve stad per definitie. Hoe kan het ontwerp van een stad rekening houden met verschillende behoeftes van mensen die in de stad wonen nu en in de toekomst? Het vak zal je hier inzicht in geven. Dat inzicht krijg je door middel van een ontwerpopdracht: je bedenkt/ontwerpt een stuk stad (wijk) op een fictieve locatie aan de hand van de volgende ruimtelijke kwaliteiten: Doordringbaarheid, Verscheidenheid, Leesbaarheid, Degelijkheid, Visuele geschiktheid, Rijkheid en Personalisatie.

Door deze invalshoeken integraal toe te passen leer je een ontwerpproces methodisch in te steken. Al het materiaal dat tot jouw uiteindelijke ontwerp heeft geleid lever je in als portfolio. Hiermee laat je zien dat je de inhoud van het vak hebt begrepen en kunt aanwenden.

Het examenmateriaal omvat wekelijkse tussenwerkstukken en een eindwerkstuk die tesamen het portfolio vormen. Van jou als student wordt daarmee verwacht dat je hier dus wekelijks (gedurende het gehele kwartiel) veel werk voor verzet!

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen

De leerdoelen zijn:
1. De student kan een stadsdeel ruimtelijk in kaart brengen.
2. De student kan een stadsdeel ruimtelijk analyseren met behulp van stedenbouwkundige technieken.
3. De student kan een ruimtelijk schetsontwerp maken met zeggingskracht.
4. De student kan een ruimtelijk schetsontwerp maken en inbedden in de geboden theorie.

Werkvorm

Code Naam