B21C2 Samenwerkende overheid I

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1

Een belangrijke taak van een bestuurskundige is het leveren van een bijdrage aan de aanpak van complexe maatschappelijke vraagstukken ('wicked problems’). In jaar 1 is hier bij dynamiek van besturen en bij maak beleid voor de stad ook al aandacht aan besteed. Voor de aanpak van deze complexe maatschappelijke vraagstukken wordt er binnen de publieke sector gebruik gemaakt van beleid. Deze beleidscyclus kent verschillende fasen, zijnde:

• Het definiëren van het (beleids)probleem en de agendavorming
  • De vorming van beleid: ontwerp, instrumentkeuze en besluitvorming
  • De uitvoering van beleid
  • Toezicht en handhaving
  • Oordelen/ evalueren van beleid

In de module samenwerkende overheid zal de focus liggen op de eerste drie aspecten van de beleidscyclus. Tevens zal aandacht worden besteed aan de verschillende rollen van de overheid in de samenwerking met de samenleving (rechtmatige overheid, presterende overheid, netwerkende overheid, responsieve participerende overheid). De focus zal hierbij liggen op de rol van de gemeentelijke overheid en de regisserende en sturende rol die gemeenten hebben.

Voor de praktijkgerichtheid van de module is ervoor gekozen om een specifiek beleidsterrein centraal te zetten, namelijk het (gemeentelijk) sociaal domein. Binnen het sociaal domein is er in ruime mate sprake van integrale samenwerking. Deze vormen van samenwerking vormen een goede casus om de theorie op toe te passen. Denk hierbij aan de volgende vragen:

• Op welke wijze zijn gemeenten gekomen tot een heldere beleidsagenda voor de uitvoering van al haar (nieuwe) taken binnen het sociaal domein en op welke wijze hebben zij burgers en maatschappelijke organisaties betrokken in dit proces?
  • Op welke wijze zijn gemeenten gekomen tot een ‘uitvoeringsagenda’ van dit beleid en op welke wijze hebben zij burgers en maatschappelijke organisaties betrokken bij deze uitvoeringsagenda?
  • Op welke wijze hebben gemeenten invulling gegeven aan hun ‘regierol’ bij de aanpak van dit complexe maatschappelijke vraagstuk?
  • Op welke wijze hebben gemeenten de burgers en maatschappelijke organisaties een rol gegeven binnen het sociaal doemien en de de zorg- en dienstverlening aan burgers in een kwetsbare positie? Denk hierbij aan de inrichting van wijkteams waarbinnen de integrale aanpak vorm en inhoud dient te krijgen.

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen

1. De student kan de allocatiemechanismen ‘staat’, ‘markt’ en ‘samenleving’ beschrijven en kan deze toepassen binnen de context van de samenwerking binnen het sociaal domein in een gemeente.
  2. De student kan de  belangrijke trends in de samenleving beschrijven (versplinterde samenleving, netwerksamenleving, risicosamenleving, ontstatelijkte samenleving) en kan aangeven welke trends aanleiding zijn voor een ‘samenwerkende overheid’
  3. De student kan de verschillende benaderingen van beleid beschrijven (rationeel, politiek, cultureel, institutioneel) en kan deze toepassen binnen de context van de samenwerking binnen het sociaal domein in een gemeente.
  4. De student kan met behulp van relevante theoretische concepten beschrijven welke vormen van overheidssturing er zijn en kan deze toepassen binnen de context van de samenwerking binnen het sociaal domein in een gemeente.
  5. De student kan verschillende typen beleidsproblemen omschrijven en kan het concept ‘wicked problem’ definiëren en toepassen binnen de context van de samenwerking tussen binnen het sociaal domein in een gemeente.
  6. De student kan de verschillende ontwerplogica’s van beleid (rationeel, politiek, cultureel, institutioneel) en de verschillende soorten beleidsinstrumenten benoemen en kan deze toepassen binnen het sociaal domein in een gemeente.
  7. De student kan de belangrijkste theoretische begrippen van beleidsuitvoering uitleggen en kan deze toepassen binnen de context van de samenwerking binnen het sociaal domein in een gemeente.
  8. De student kan het begrip ‘street level bureaucrat’ uiteggen en kan dit begrip toepassen op de professionals die werkzaam zijn binnen het sociaal domein

Werkvorm