Studieloopbaanbegeleiding - hoofdfase

  • Code

    L.26892

  • Studiebelastingsuren

    0

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1, 2, 3, 4

In de propedeuse heb je een belangrijke stap gezet in je studieloopbaan: je hebt tijdens een sollicitatieprocedure bewust gekozen voor een opleiding bij ABR&R. Je hebt aangegeven dat er een match is tussen enerzijds jouw kwaliteiten en ambities, en anderzijds de eisen die de opleiding en het beroep aan jou stellen. Bovendien is uit je studieresultaten gebleken dat je waarschijnlijk voldoende capaciteiten hebt om die opleiding binnen de geldende termijn van vier jaar af te ronden.

Je persoonlijke en bewuste keuze voor de opleiding was de eerste stap in je studieloopbaanontwikkeling bij ABR&R. In de hoofdfase zet je je studieloopbaan voort. De belangrijkste opgave waar je voor staat is het uitstippelen van een leerroute die overeenkomt met jouw persoonlijke doelen en ambities. Belangrijke onderdelen van die persoonlijke leerroute zijn de praktijklab, stage, minor en afstudeeropdracht. Welke stage, minor en afstudeeropdracht je kiest, hangt af van je persoonlijke voorkeur en ambitie. Verder werk je in de hoofdfase systematisch aan je professionaliteit, dat wil zeggen: je zorgt ervoor dat je de bekwaamheden ontwikkelt die nodig zijn voor de beroepsuitoefening. Natuurlijk word je daarbij begeleid en ondersteund door de studieloopbaanbegeleider.

Samengevat: je werkt aan een studieloopbaan die enerzijds past bij jouw persoonlijk kwaliteiten en ambities en anderzijds binnen de mogelijkheden van de opleiding en het beroep. Je studieloopbaan gaat aan het eind van de studie over in je loopbaan. We helpen je deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.


Studiejaar 2
In dit studiejaar werk je in je thuisgroep aan je studieloopbaancompetenties. Onderaan deze pagina vind je meer informatie over de studieloopbaancompetenties. Hier vind je ook opdrachten en oefeningen. Een thuisgroep bestaat uit maximaal 8 studenten. Met deze groep kom je regelmatig bij elkaar om te praten over je studieloopbaan en professionale profilering en je studievoorgang. Daarnaast is er elk kwartiel een klassikale bijeenkomst bedoeld om het onderwijs te evalueren en een workshop over een bepaald thema. De slb-er nodigt jullie daarvoor uit.

In kwartiel 1 ligt de nadruk op kennismaking en het opstellen van een persoonlijk plan voor jaar 2. In kwartiel 2 krijg je voorlichting over minor en stage. In kwartiel 3 volg je een workshop over netwerken en orienteer je je verder op een minor of stage. Op https://www.kiesopmaat.nl/ vind je een overzicht van alle minoren die in Nederland worden aangeboden. In kwartiel 4 sluit je studieloopbaanontwikkeling af met een pitch over de loopbaancompetenties (in thuisgroep). Lever je pitch in op het inleverpunt op blackboard. 

Klink op de titel (Studiejaar 2) voor meer informatie

Studiejaar 3
In dit studiejaar heb je regelmatig gesprekken met je SLB-er (groeps en/of individueel)

Centraal in die gesprekken staan:

  • Studievoortgang
  • Ervaringen tijdens de minor en de stage
  • Ontwikkeling op SLO-competenties.
  • Welke specialisatie in jaar 4?

In kwartiel 4 wordt een voorliching over jaar 4 georganiseerd. Daarna schrijf je je in voor een groepsopdracht.

Toetsing
Studieloopbaanontwikkeling hoofdfase loopt vanaf jaar 2 tot en met jaar 4. Je houdt deze drie jaar dezelfde studieloopbaanbegeleider. Je sluit studieloopbaanontwikkeling in jaar 4 af met een pitch over de loopbaancompetenties tijdens de talentenoogst. Als je voldoende ontwikkeling hebt laten zien op de loopbaancompetenties word je beoordeeld met 'voldaan'. Dit is een verplicht onderdeel van het afstudeerdossier in jaar 4.

Competenties

  • BRR - dummy

Leerdoelen

Het kunnen vormgeven en sturen van de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling is een belangrijke competentie van elke hbo-bachelor. In de studieloopbaanontwikkelingslijn helpen we je deze loopbaancompetentie te realiseren. Dit doen we door in gesprek te gaan met je over jezelf (kwalitieiten en ambities), belangrijke keuzemomenten tijdens je studie (minor, stage afstuderen) en door te reflecteren op je ervaringen en ontwikkeling.

De komende drie jaar is het de bedoeling dat je jouw studieloopbaan weloverwogen gaat vormgeven. Hierbij staan de belangrijke keuzemomenten (stadslab, stage, minor en afstuderen) centraal. Jij zult de komende 3 jaar voor jezelf moeten gaan bepalen wat jij graag wilt, wat je goed kunt, waar je werk vindt dat goed bij jou past, hoe je dat kunt bereiken en wie je daarbij kan helpen. Voor nu is het natuurlijk zo dat je dit gaat doen samen met je klasgenoten en je slb'er. 

Je werkt hierbij aan de volgende compententies. Deze competenties herken je vast al uit jaar 1:

1. Motievenreflectie - wat wil ik en waarom wil ik dat?

2. Kwaliteitenreflectie - wat kan ik?

3. Werkveldexploratie - waar vind ik werk dat bij mij past?

4. Loopbaansturing - hoe bereik ik dat?

5. Netwerken - wie kan mij daarbij helpen?

In bijgevoegd bestand vind je een uitgewerkte beschrijving van deze competenties  SLO competenties blackboard.pdf Click for more options SLO competenties blackboard.pdf - Alternative Formats  

Als je op de titel van deze tekst druk [competenties studieloopbaanontwikkeling] vind je meer informatie over de loopbaancompetenties en verschillende opdrachten en oefeningen die je kunt doen om aan de competetenties te werken.

Werkvorm