Werken aan transities

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2

Er is geen gebrek aan grote, urgente opgaven. We moeten van fossiele brandstoffen af, ons voedselsysteem schaadt de natuurlijke omgeving, klimaatverandering dwingt tot aanpassing van de inrichting van ons land, de zorg kraakt in zijn voegen. Helaas worden veel van dergelijke vraagstukken in stand gehouden door het systeem waarbinnen ze zijn ontstaan. Om dat te doorbreken is een transitie nodig, een systeemverandering. Dat klinkt niet alleen groot, dat is het ook. Het gaat over fundamentele veranderingen in hoe we denken, werken en organiseren. Transities verlopen in veel gevallen nog lang niet zo voorspoedig, doortastend en rechtvaardig als we zouden willen.

Transitievraagstukken zijn veelkoppige monsters die verdraaid ingewikkeld en taai blijken. Wereldwijd zien we dat het streven naar een duurzame, gezonde en eerlijke wereld gepaard gaat met piepende en uit de rails lopende systemen met vertraging, frustratie en kapitaalvernietiging als symptomen... Overheden zijn zoekend. Transities blijken nauwelijks te realiseren op de manier waarop overheden het liefst werken: voorspelbaar en planbaar.

Transitievraagstukken zijn open (veel partijen hebben er toegang toe), complex (er is een hoge mate van verbondenheid tussen spelers en ze zijn verbonden met andere vraagstukken), dynamisch (ze veran­deren terwijl je eraan werkt) en genetwerkt (ze bestaan over organisaties heen). Dat betekent: er is geen enkele partij die het vraagstuk volledig overziet. En evenmin is er één partij die in zijn eentje regie kan voeren (Schaminee, A., Design thinking binnen de overheid).

Design thinking als hulpmiddel en aanpak

Extra overleg en het verzamelen van aanvullende feitelijke kennis – de Pavlov-reactie binnen de overheid – helpen je daarom slechts beperkt verder. Innovatie is nou eenmaal zelden de uitkomst van een onderhandeling. En kennis is dikwijls niet de beperkende factor om mensen in beweging te krijgen. Er is iets extra’s nodig; een aan­pak die mensen uitnodigt om mede-maker te worden van de transitie. Design thinking kan die aanpak zijn (Schaminee, A., Design thinking binnen de overheid).

In deze module gaan we die aanpak, design thinking, in ieder geval leren toepassen.

Opdracht

In de module Werken aan transities ga jij werken aan een maatschappelijke transitie die zich nu voltrekt en waar jij je mee verbonden voelt. Dat kan zijn op een manier die je zorgen maakt of waarbij je je enorm ergert of waarbij je vooral hoopvol bent.

Bedoeling is om uiteindelijk om een onderbouwde pitch te geven over hoe jij/jullie jouw/jullie gekozen transitie willen versnellen.

Zoals aangegeven worden jullie ingewijd in de theorie en praktijk van de design thinking. Deze aanpak zal tijdens de lessen worden toegelicht en toegepast. Je zult dus methoden uit design thinking gaan toepassen om tot jullie eindresultaat te (kunnen) komen.

In deze module …
Plaats hier een studentgerichte introductietekst over de module, waarin je ook de relatie met het werkveld beschrijft, de plek van deze module in het curriculum en hoe deze zich verhoudt tot andere modules. Je kunt ervoor kiezen om deze informatie in een korte video te verwerken en deze hier te plaatsen.

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen

1. UNDERSTAND: De student kiest een voor hem/haar/hen en zijn/haar/hen vakgebied relevante transitie en licht dit toe aan de hand van zijn/haar/hen persoonlijke fascinatie.
  2. UNDERSTAND: De student problematiseert en analysteert een transitie in termen van opgave, uitdagingen en dilemma’s
  3. EMPATHIZE: De student verdiept zich in geldende opvattingen rondom de gekozen opgave en toont zich een serieuze gesprekspartner
  4. EMPATHIZE: De student weet waarden en overtuigingen binnen de gekozen opgave te herkennen, waarderen en verbeelden
  5. NEW THINKING: De student creëert nieuwe manieren of invalshoeken van kijken naar de transitie en zijn opgaven
  6. TEST & ITERATE: De student bedenkt en optimaliseert een optimistische creatieve uiting (voorstel) die positief bijdraagt aan de gekozen transitie.

Werkvorm

Code Naam