B13C2 Inleiding recht

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

Korte beschrijving module:

Een urban professional, die werkt aan passende oplossingen voor actuele maatschappelijke vraagstukken, kan niet om de juridische context heen. De professional krijgt daarbij te maken met privaatrechtelijke afspraken tussen partijen, die veelal worden vastgelegd in overeenkomsten. Daarnaast speelt het publiekrechtelijk kader, waaronder wet- en regelgeving binnen het ruimtelijk en sociale domein, een essentiële rol.

Een urban professional moet dan ook voldoende kennis hebben van het juridisch instrumentarium. Daarvoor is het nodig de plaats van de overheid te kennen (staatsrecht), de vraag welke middelen die overheid kan inzetten voor het bereiken van beleidsdoeleinden (bestuursrecht). Ook de plaats van het strafrecht is daarbij van belang, zij het gelet op het karakter van de opleiding minder dan de vorige twee rechtsgebieden. Daarnaast is de omgang van private partijen met elkaar en de vastlegging daarvan in bijv. contracten (privaatrecht) van groot belang voor dit kennisvak.

Primair worden deze rechtsgebieden behandeld op het nationale niveau. De internationale context wordt, zeker in het omgevingsrecht, steeds belangrijker. De hoofdlijnen van het internationale recht (en dan met name dat van de Europese Unie) krijgt daarom ook een plek in dit vak.

Werkwijze:

Elke week wordt tijdens een hoorcollege de stof toegelicht.

Daarnaast is er welke week een werkcollege waaraan een actieve deelname wordt verwacht!. Tijdens het werkcollege kun je vragen stellen over de in het hoorcollege behandelde stof en staan we stil bij de opdrachten.

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen:

1. De student kan wet- en regelgeving en eenvoudige casuïstiek herleiden naar relevante rechtsgebieden binnen het publiek- en het privaatrecht.

2. De student kan de belangrijke, algemene juridische begrippen omschrijven of definiëren en met voorbeelden illustreren.

3. De student kan:
    a. de belangrijkste begrippen, beginselen en onderwerpen uit het materieel privaatrecht (vermogensrecht: goederenrecht en verbintenissenrecht) uitleggen en toepassen.
    b. de juridische kernbegrippen op het gebied van ondernemerschap uit het rechtspersonenrecht uitleggen en toepassen.

4. De student kan de belangrijkste begrippen, beginselen en onderwerpen uit het straf(proces)recht uitleggen en toepassen.

5. De student kan:
    a. de belangrijkste begrippen uit het bestuursrecht uitleggen en toeppassen.
    b. de hoofdlijnen van het bestuurs(proces)recht, waaronder primaire besluitvorming, handhaving en rechtsbescherming, uitleggen.

Werkvorm

Code Naam