B12C3 Duurzame samenleving

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

2

Duurzame samenleving gaat over de mondiale “wicked problems”  van armoedebestrijding tot klimaatbestrijding. Van het dumpen van het westers afval in Azië tot aan het beheersen van water. De gemeenschappelijkheid van deze “wicked problems” zit in de weeffouten die leiden tot deze complexe problemen. Weeffouten zijn fouten die aangetroffen worden in de oorzaken die leiden tot deze complexe problemen. Denk daarbij aan het effect van honger lijden op de bebossing en de verwoestijning. Alle oorzaken zijn dusdanig met elkaar verweven dat het ontzettend moeilijk om aan te duiden wie er verantwoordelijk is voor het probleem en hoe dit probleem het beste opgelost kan worden.

De student leert deze weeffouten te analyseren om daarbij met duurzame oplossingen te komen waarbij het duidelijk is wie er gezamenlijk voor verantwoordelijk is. Duidelijk is dat er nooit één land of één instantie voor verantwoordelijk is en dat er ook niet één oplossing is voor een “wicked problem”. In die compexiteit leert de student te manoeuvreren waarbij het leert een eigen standpunt in te nemen en te prioriteren welke weeffout voor hem/haar belangrijk is om al eerste op te lossen.

Competenties

• BRR - dummy

Leerdoelen

1. De student kan de essentie van een paradigma toelichten;
  2. De student kan  een paradigma toepassen op een duurzaamheidscasus;
  3. De student kan de complexiteit van een duurzaamheidsprobleem verklaren;
  4. De student kan met een actorenanalyse de maatschappelijke discussie uitleggen rondom een mondiaal vraagstuk;
  5. De student kan een standpunt innemen op basis van argumentatie;
  6. De student heeft inzicht in de verbanden tussen PPP op verschillende schaalniveaus;
  7. De student kan het proces van duurzaam ondernemen beschrijven;
  8. De student kan zijn eigen definitie van duurzaam ondernemen beoordelen en beargumenteren;
  9. De student kan beschrijven welke duurzame ondernemer impact heeft op een complex vraagstuk.

Werkvorm