ARC2: Digitale Archeologie

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

4

De module Digitale Archeologie is gericht op het verder ontwikkelen van kennis en vaardigheden met betrekking tot het samenstellen, analyseren en afronden van een (digitaal) archeologisch onderzoek. Digitale methoden en technieken, zoals 3D documentatie, remote sensing en GIS-analyse, zijn hier een vehikel voor. Het doel is dat de student hierbij het hele traject van de inwinning, verwerking, analyse, presentatie en afronding zelf een keer doorloopt en daarbij de juiste standaarden weet toe te passen. De module is gericht om (digitale) methoden en technieken kritisch te beoordelen en (eventueel) in te zetten. Het uitganspunt hierbij is dat de student zelf een case study door middel van verschillende technieken kan onderzoeken.

Competenties

• BBT ARC/BK/CIV 03 Specificeren
  • BBT ARC/BK/CIV 04 Realiseren
  • BBT TBK 05 Onderzoeken
  • BBT ARC/BK/CIV 06 Monitoren
  • toetsen en evalueren

Leerdoelen

1. De student kan data kritisch analyseren en de beperkingen en mogelijkheden van de data benoemen, beoordelen en onderbouwen.
  2. De student kan op een duurzame wijze een dataset samenstellen, organiseren en beheren.
  3. De student heeft een overzicht van de gangbare methoden en technieken die op dit moment toegepast worden in het werkveld.
  4. De student kan motiveren welke specifieke technieken en methoden geschikt en relevant zijn om een specifiek onderzoek mee uit te voeren.
  5. De student kan beoordelen in hoeverre een methode of techniek uitvoerbaar en toepasbaar is voor een bepaald onderzoek, in relatie tot internationale, privacygevoelige, maatschappelijke en ethische bezwaren en wetgeving.
  6. De student kan de in deze module opgedane kennis en vaardigheden inzetten voor archeologisch onderzoek in een case study.
  7. De student kan de bevindingen van de uitgewerkte case study op een coherente manier presenteren.
  8. De student is in staat het project af te ronden in relatie tot (internationale) standaarden met betrekking tot duurzaam (her)gebruik van de data.

Werkvorm