ARC2: Op zoek naar het verleden; digitale dataverwerking

  • Code

    L.28617

  • Studiebelastingsuren

    0

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1

Het project van deze module doe je in opdracht van de Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH). Op de archeologische beleidskaart zijn sommige zones niet zorgvuldig begrensd. Saxion heeft van ODMH de opdracht gekregen om alle ruim 200 terreinen waar dit probleem speelt opnieuw te waarderen. Hiervoor voeren groepen studenten een booronderzoek uit in dit gebied. Dat is erop gericht om de verschillende grondlagen te karteren en eventuele menselijke bewoning of gebruik te achterhalen, om zodoende tot een betere archeologische kennis en scherpere waardering van dit gebied te komen.

Om een dergelijke waardering goed uit te kunnen voeren, werk je met GIS en leer je in de module omgaan met de meetapparatuur (GPS en rTS). Verder moet het onderzoek natuurlijk volgens de regels van de vigerende versie van de KNA worden uitgevoerd. De module start met een bureauonderzoek waarin wordt toegewerkt naar het opstellen van een gespecificeerde archeologische verwachting. Deze verwachting wordt in het Plan van Aanpak geoperationaliseerd ten behoeve van het veldwerk. Het bureau- en het veldonderzoek samen resulteren in een KNA-conforme rapportage (IVO-O).

Competenties

  • BBT n.v.t.

Leerdoelen

  1. De student kan in GIS geo-data voorbereiden ten behoeve van een archeologisch veldwerk.
  2. De student kan digitale meetgegevens uitlezen en verwerken in een GIS ten behoeve van de uitwerking van een archeologisch veldwerk.
  3. De student kan in GIS puntgegevens verwerken tot een Digitaal hoogtemodel (DEM) en uit een DEM puntgegevens herleiden.
  4. De student kan zelfstandig met (robotic) total station en landmeetkundige GPS in het veld punten inmeten en uitzetten.
  5. De student kan de meest voorkomende problemen met de landmeetapparatuur oplossen.
  6. De student kan werken met meetsystemen in RD en in een lokaal systeem en de een in de ander omrekenen.
  7. De student kan een gespecificeerde archeologische verwachting vertalen in een uitvoeringsplan t.b.v. een Plan van Aanpak en dit uitvoeren conform de vigerende Leidraden en KNA.
  8. De student kan een KNA-conforme IVO-O rapportage opstellen.

Werkvorm