ARC1: Vondsten in context

  • Code

    L.28543

  • Studiebelastingsuren

    140

  • Taal

    nl-NL

  • Kwartiel van uitvoering

    1

Wat doet een archeoloog met vondsten? En wat is nu eigenlijk een vondst? In deze module wordt kennis gemaakt met allerlei verschillende aspecten van archeologische vondsten. Zowel wat de vondsten kunnen vertellen over het verleden, als hoe een archeoloog kijkt naar vondsten en het verhaal daarvan vertelt. In de module worden vondsten per periode en categorie bestudeerd en wordt gekeken naar de onderzoeksstappen in het werkveld. Er wordt verteld over hoe en waar vondsten worden verzameld en gedocumenteerd, en hoe vondsten worden verwerkt in een rapportage. 

Competenties

  • BBT ARC/BK/CIV 01 InitiĆ«ren en sturen
  • BBT ARC/BK/CIV 02 Ontwerpen
  • BBT ARC/BK/CIV 04 Realiseren
  • BBT ARC/BK/CIV 05 Beheren

Leerdoelen

  1. De student kent de eigenschappen van de verschillende archeologische materiaalcategorieƫn en kan vondsten indelen op (ABR) vondstcategorie en periode.
  2. De student kent de biografie van de vondst en kan dit toelichten.
  3. De student weet hoe vondsten worden gedocumenteerd, beschreven en gepresenteerd.
  4. De student kan de verspreiding van vondsten in een bepaalde context duiden en verklaren.
  5. De student weet welke methoden en technieken de archeoloog tot zijn beschikking heeft om vondsten te onderzoeken en te behouden.
  6. De student begrijpt het belang van het accuraat documenteren.
  7. De student is bekend met de hedendaagse ethische discussie rondom archeologische vondsten en vondstmateriaal.

Werkvorm