• Code

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2

Als je het hebt over de WHY dan heb je het over visie. De leerlijn Visie maakt onderdeel uit van het programma van het eerste jaar van de Master Educational Leadership (MEL). In deze leerlijn leert de onderwijskundig leider om vanuit een betekenisvol perspectief te komen tot een eigen onderbouwde visie op onderwijs en een visievormingstraject dat hieraan ten grondslag ligt. Daarnaast ontwikkelt hij/zij kennis en vaardigheden ten behoeve van de visieontwikkeling op zijn/haar school. Met visie geef je een antwoord op de vraag hoe je als onderwijskundig leider en als schoolorganisatie kijkt naar onderwijs en naar de rol die leerlingen/studenten in de samenleving (gaan) vervullen. Het beschrijft niet alleen wat je nu ziet, maar ook wat je in de toekomst graag zou willen zien, wat er in jouw ogen beter kan, om daarmee richting te kunnen geven aan het handelen van alle mensen binnen jouw team/organisatie. Je maakt duidelijk waar je heen wilt als school/team, waar je naar streeft. Visie wordt in deze leerlijn gedefinieerd en toegepast volgens het model zoals ontwikkeld door Van der Loo, Geelhoed & Samhoud (2015).

Competenties

• APO Competentie Master Educational Leadership Innovatief
  • APO Competentie Master Educational Leadership Ondernemend
  • APO Competentie Master Educational Leadership Onderzoekend

Leerdoelen

1. De student is zich na de leerlijn Visie bewust van het eigen verhaal als onderwijskundig leider en het verhaal van de school. Vanuit deze bewustwording komt de onderwijskundig leider tot communiceren en vernieuwd handelen gericht op schoolontwikkeling.

2. De student heeft inzicht in de essentie van zijn eigen onderwijsleiderschap en is zich bewust van het effect op het dagelijks handelen als onderwijskundig leider.

3. De student heeft de visie van de school gewaardeerd en herwaardeerd vanuit een betekenisvol proces van schoolontwikkeling.

4. De student kan zelfstandig onderzoek doen naar de eigen praktijkervaring als onderwijskundig leider vanuit ervaring en wetenschappelijke literatuur.

5. De student kan vragen stellen die bijdragen aan het gericht onderzoeken van de bestaande visie van de school.

6. De student kan de eigen collega’s in de praktijk meenemen tijdens een visievormingsproces met als doel de visie van de school tot leven te brengen, zodat de collega’s vanuit gezamenlijkheid de visie (uit)dragen in de dagelijkse onderwijspraktijk.

7. De student kan de visie levend maken in de eigen onderwijspraktijk vanuit creativiteit die ingezet wordt richting het team (of andere doelgroepen zoals MR, bestuur en/of ouders).

Werkvorm

Code Naam