1 Onderwijs

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2

De visie van je school of opleiding is het uitgangspunt bij het vormgeven van het onderwijs. Hierbij werken docenten en onderwijskundig leiders nauw met elkaar samen. In je rol als onderwijskundig leider heb je invloed op het verbeteren van de condities waarbinnen docenten doceren en lerenden leren (Leightwood et al., 2010). Naast deze randvoorwaarden creëer je ook de mogelijkheden om een (ver)nieuwe(nde) didactische aanpak toe te passen. De onderwijskundig leider stuurt en ondersteunt zijn/haar team in het vormgeven van het onderwijs, aansluitend op de visie (op leren) en de eisen, richtlijnen en kaders vanuit de overheid. Uiteindelijk draait alles om de vraag hoe zien wij het onderwijs voor onze doelgroep? Het antwoord op deze vraag komt tot uiting in het didactisch concept. Binnen deze leerlijn geef je het didactisch concept vorm, door zowel het hoe, wat en waarom te beschrijven. Als raamwerk gebruiken we het curriculair spinnenweb. Voor de verschillende ‘draden’ van het spinnenweb zoomen we in op relevante trends en ontwikkelingen, waardoor je je eigen didactische concept steeds verder kan uitwerken. Daarnaast evalueer je op welke manier het didactisch concept tot uiting komt en stel je aanbevelingen op om het didactisch concept zelf of de implementatie daarvan te verbeteren.

Competenties

• APO Competentie Master Educational Leadership Innovatief
  • APO Competentie Master Educational Leadership Opbrengstgericht
  • APO Competentie Master Educational Leadership Reflectief en cyclisch
  • APO Competentie Master Educational Leadership Ondernemend
  • APO Competentie Master Educational Leadership Onderzoekend
  • APO Competentie Master Educational Leadership Integraal

1. Je creëert een onderbouwd, consistent en eigentijds didactisch concept.

2. Je verzamelt systematisch kwalitatieve gegevens over de huidige implementatie van het didactisch concept en rapporteert hierover.

3. Je analyseert systematisch de sterke en zwakke punten van het didactisch concept.

4. Je stelt een onderbouwd advies op hoe het didactisch concept versterkt kan worden en wat de rol van de onderwijskundig leider hierin is.

Werkvorm

Code Naam