1 Persoonlijk Leiderschap

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2, 3, 4

Jouw onderwijskundig leiderschap vormt zich ook door wie jij bent. Wat drijft jou, welke overtuigingen spelen een rol, hoe geef jij invulling aan interactie, wat zijn jouw kwaliteiten? Zo maar enkele vragen waarmee we in de leerlijn Persoonlijk Leiderschap aan de slag gaan. We starten in het eerste jaar door een link te leggen tussen jouw persoonlijkheid en jouw rol als onderwijskundig leider. Zo schrijf je een autobiografie, en maak je een scherpe analyse van jezelf in de rol van onderwijskundig leider. Je leert jezelf goed kennen en begrijpen hoe dat een rol speelt bij jouw invulling van het leiderschap. In het tweede jaar wordt hierop voortgebouwd en verdiep je vooral jouw vermogen om vanuit verschillende perspectieven jouw rol als onderwijskundig leider in te vullen. De leerlijn sluit af met jouw visie op onderwijskundig leiderschap.

In de leerlijn persoonlijk leiderschap word jij je als onderwijskundig leider bewuster van jouw persoonlijke leiderschapsstijl. Je krijgt meer inzicht in de mogelijkheden van jezelf in relatie tot jouw werkveld. De nadruk ligt dan ook op het versterken en ontwikkelen van jouw persoonlijk leiderschap.

Competenties

• APO Competentie Master Educational Leadership Integraal
  • APO Competentie Master Educational Leadership Opbrengstgericht
  • APO Competentie Master Educational Leadership Reflectief en cyclisch

Leerdoelen

1. De student onderzoekt het eigen denken en handelen op metacognitief niveau door, startend vanuit een eigen leervraag, systematisch te reflecteren op het eigen denken en handelen m.b.v. externe perspectieven (ontleend aan theorie/modellen, etc.).
  2. De student komt op basis van systematische reflectie op het eigen denken en handelen tot nieuwe handelingsperspectieven.
  3. De student verwerft, o.a. door middel van de autobiografische methode, inzicht in de eigen drijfveren, normen, waarden en kwaliteiten als persoonlijk leider.
  4. De student koppelt nieuwe/externe gezichtspunten aan de eigen ervaringen en inzichten, en verdiept daarmee zijn/haar eigen kennis.
  5. De student structureert de reflecties door de systematiek van lijnreflectie en driehoeksreflectie toe te passen of aan de hand van een alternatieve reflectiesystematiek die passend is bij de eigen leervraag.
  6. De student laat zien welke inzichten hij/zij heeft opgedaan in de gevoerde coachingsgesprekken.
  7. De student presenteert bovenstaande op heldere en begrijpelijke wijze, en in correct Nederlands.

Werkvorm

Code Naam