2 Persoonlijk Leiderschap

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

1, 2, 3, 4

In het eerste jaar heb je vooral gekeken naar wie jij bent, jouw drijfveren, overtuigingen, talenten, ontwikkelpunten. Je hebt jezelf goed leren kennen en begrijpen hoe dat een rol speelt bij jouw invulling van het leiderschap. In deze leerlijn in het tweede jaar wordt hierop voortgebouwd en verdiep je vooral jouw vermogen om vanuit verschillende perspectieven jouw rol als onderwijskundig leider in te vullen. Daarbij maak je gebruik van verschillende reflectietechnieken, en andere -meer onderzoeksmatige activiteiten, zoals literatuurstudie, gesprekstechnieken of enquĂȘtes. Bij elke opdracht vragen we je om persoonlijke ervaringen te koppelen aan theorie, om je bevindingen te onderbouwen en om argumentatie te geven voor je keuzes.

Deze leerlijn is sterk persoonlijk gekleurd. Jouw eigen, persoonlijke en professionele leervragen staan daarbij centraal. Jouw mede-studenten helpen je om deze te specificeren en vice versa. Daarmee is deze leerlijn individueel gericht, maar maak je tevens gebruik van het collectief om tot verdere inzichten te komen.

Competenties

• APO Competentie Master Educational Leadership Onderzoekend
  • APO Competentie Master Educational Leadership Reflectief en cyclisch

Leerdoelen

1. De student onderzoekt het eigen denken en handelen op metacognitief niveau door, startend vanuit een eigen leervraag, systematisch te reflecteren op het eigen denken en handelen m.b.v. externe perspectieven (ontleend aan theorie/modellen, of input vanuit personen, etc.).
  2. De student komt op basis van systematische reflectie op het eigen denken en handelen tot nieuwe handelingsperspectieven.
  3. De student koppelt nieuwe/externe gezichtspunten aan de eigen ervaringen en inzichten, en verdiept daarmee zijn/haar eigen kennis.
  4. De student structureert zijn werk aan de hand van een zelfgekozen reflectie- of onderzoekssystematiek, die passend is bij de eigen leervraag.
  5. De student laat zien welke inzichten hij/zij heeft opgedaan in de gevoerde coachingsgesprekken met de externe coach
  6. De student presenteert bovenstaande op heldere en begrijpelijke wijze, en in correct Nederlands.

Werkvorm

Code Naam