• Code

nl-NL

• Kwartiel van uitvoering

3, 4

In de leerlijn ‘begrijpen en ontwikkelen van mensen’ draait het om inzichten en werkwijzen van de onderwijskundig leider om de mensen in en rond de school uit te dagen om hun bijdragen te leveren aan een optimale ontwikkeling van de leerlingen/studenten. Wat is ervoor nodig om vanuit kracht de ontwikkeling van jouw organisatie, team, leraren te stimuleren? Wat vraagt dit van jou als onderwijskundig leider? Gaandeweg de leerlijn scherp je als onderwijskundig leider een eigen visie op leren in de school/organisatie op diverse niveaus aan, en vergroot het inzicht in je eigen mogelijkheden als onderwijskundig leider om goed zorg te dragen voor dit leren. Vanuit een grondige analyse op diverse niveaus beschrijf je de huidige situatie met betrekking tot leren en formuleer je de gewenste situatie. Vervolgens breng je de bijbehorende leerbehoefte of ontwikkelkansen van het team of een individu in kaart. Daarna ontwikkel je een passend en krachtgericht coachingstraject en voert dit uit.

Theorie en praktijk met betrekking tot ‘het begrijpen en ontwikkelen van mensen’ worden met elkaar in verband gebracht, waarbij meerdere theoretische modellen naast (en tegenover) elkaar worden geplaatst. Theorieën worden bestudeerd, geduid, maar vooral toegepast binnen je eigen onderwijspraktijk.

Competenties

• APO Competentie Master Educational Leadership Innovatief
  • APO Competentie Master Educational Leadership Reflectief en cyclisch
  • APO Competentie Master Educational Leadership Inspirerend

Leerdoelen

• The educational leader acts innovatively: starting from an educational vision, the educational leader effectively leads changes in and closely related to the school and (re)designs the required organization structure, in order to realize and preserve optimal quality of education and learning.
  • The educational leader thinks and acts reflectively and cyclically: the educational leader actively explicates his/her own personal values and beliefs and his/her professional knowledge and critically checks his/her own professional knowledge and behavior against external sources and adjusts it if needed.
  • The educational leader inspires through the way he/she acts: the educational leader motivates teachers, students and parents both individually and collectively to bring out the best of themselves and their colleagues.
  • The educational leader acts in an entrepreneurial way: the educational leader aligns trends outside the school that could create possibilities or place limitations, acquires resources and effectively uses them in order to enable the desired school development.
  • The educational leader applies an inquiry-based way of acting: the educational leader conducts applied research and thereby contributes to his/her own professional development, team and school development and development of the profession.

Werkvorm

Code Naam